PSYKOEDUKATION I RØDE KORS – fra mentale skemaer til handling i fællesskaber
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v25i1.8669Nøgleord:
Tortur, Organiseret vold, PsykoedukationResumé
Denne artikel beskriver forskellige psykoedukative forløb for traumatiserede asylansøgere i Røde Kors Centre i Danmark. Gennem observation, interviews og læsning af evalueringsrapporter blev forløbene undersøgt med henblik på en beskrivelse af deres praksis. Artiklen viser, at resultaterne af forløbene bedre kan forstås i en community-psykologisk end i en kognitiv teoriramme. De alternative fortællinger, der blev skabt i interventionsrummet, kan kun blive effektive i dagliglivet, hvis den praktiske og sociale kontekst for dette inkluderes i forløbet. Deltagerne fortalte, at de fik mest ud af forløbene, når disse praktisk og socialt forandrede deres muligheder i fællesskabet, såvel på centret som udenfor, gennem opbygning af social kontakter og gennem øgede praktiske færdigheder. At kunne påvirke udformningen af dagligdagen, sammen med de øvrige deltagere i denne, blev vurderet som et positivt udkomme af de bedste af programmerne.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.