PSYKOEDUKATION I RØDE KORS – fra mentale skemaer til handling i fællesskaber

Forfattere

  • Peter Berliner Københavns Universitet Rehabiliterings- og forskningscenter for Torturofre (RCT)
  • Malin Wiking Dansk Røde Kors

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v25i1.8669

Nøgleord:

Tortur, Organiseret vold, Psykoedukation

Resumé

Denne artikel beskriver forskellige psykoedukative forløb for traumatiserede asylansøgere i Røde Kors Centre i Danmark. Gennem observation, interviews og læsning af evalueringsrapporter blev forløbene undersøgt med henblik på en beskrivelse af deres praksis. Artiklen viser, at resultaterne af forløbene bedre kan forstås i en community-psykologisk end i en kognitiv teoriramme. De alternative fortællinger, der blev skabt i interventionsrummet, kan kun blive effektive i dagliglivet, hvis den praktiske og sociale kontekst for dette inkluderes i forløbet. Deltagerne fortalte, at de fik mest ud af forløbene, når disse praktisk og socialt forandrede deres muligheder i fællesskabet, såvel på centret som udenfor, gennem opbygning af social kontakter og gennem øgede praktiske færdigheder. At kunne påvirke udformningen af dagligdagen, sammen med de øvrige deltagere i denne, blev vurderet som et positivt udkomme af de bedste af programmerne.

Forfatterbiografier

Peter Berliner, Københavns Universitet Rehabiliterings- og forskningscenter for Torturofre (RCT)

Peter Berliner er lektor ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet og fagudviklingsleder i psykoterapi ved Rehabiliterings- og forskningscenter for Torturofre (RCT) i København

Malin Wiking, Dansk Røde Kors

Malin Wiking er psykolog ved Dansk Røde Kors' Asylafdeling

Downloads

Publiceret

2004-07-31

Citation/Eksport

Berliner, P., & Wiking, M. (2004). PSYKOEDUKATION I RØDE KORS – fra mentale skemaer til handling i fællesskaber. Psyke & Logos, 25(1), 27. https://doi.org/10.7146/pl.v25i1.8669