TILKNYTNING, UDVIKLING OG FEJLUDVIKLING I SPÆDBARNEALDEREN
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v24i2.8647Keywords:
Tilknytning og tilknytningsforstyrrelse, Udvikling, Fejludvikling, SpædbarnealderenAbstract
Tilknytningsteorien har bidraget til en fokusering på barnets reelle tidlige omsorgsmiljø, både klinisk og i forskningsregi. Teoriens udviklingsmodel og The Strange Situation Procedure beskrives kort. Herefter relateres til væsentlige empiriske fund, specielt for specielt for 0-3 års alderen. Det demonstreres, at det empirisk er vanskeligt at skelne mellem tilknytning som et individuelt og tilknytning som et relationsspecifikt fænomen. Ved en forekomst af klinisk patologiske tilstande hos barnet eller i barnets omsorgsmiljø viser det sig at være vanskeligt at afgøre om der er tale om tilknytning per se eller om der er tale et fænomen, som primært er relateret til den patologiske tilstand.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.