BØRNS HVERDAGSLIV SET GENNEM LOKALE OG GLOBALE LINSER
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v22i2.8549Keywords:
Økologisk psykologi, Lokale og globale perspektiver, Kultur, BørnAbstract
Det er blevet fremført, at psykologi ofte beskæftiger sig med teorier og empiriske data, der er uden større økologisk relevans og validitet. I den forbindelse er det udviklingspsykologiske fagområde blevet kritiseret for i betydeligt omfang at producere universalistiske teorier om et abstrakt barn, og en del kritikere anbefaler, man koncentrerer sig om at studere fænomener som lokale fænomener. Dette ville imidlertid kunne skabe et nyt problem og i værste fald lede hen imod blot endnu en måde at producere fikserede normer og provinsiel tænkning på. Det vil blive søgt illustreret, at en dialog mellem lokale og globale perspektiver kan være nyttig med henblik på at holde vores perspektiver åbne for forandring og eventuel korrektion. En sådan dialog kan både tilføre indsigt i lokale forhold og anspore til udvikling af konceptuelle overvejelser. Til sidst vil der blive stillet spørgsmålstegn ved en almindeligt anerkendt måde at forstå »kultur« på.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.