BØRNS HVERDAGSLIV SET GENNEM LOKALE OG GLOBALE LINSER

Authors

  • Ivy Schousboe Institut for Psykologi, Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v22i2.8549

Keywords:

Økologisk psykologi, Lokale og globale perspektiver, Kultur, Børn

Abstract

Det er blevet fremført, at psykologi ofte beskæftiger sig med teorier og empiriske data, der er uden større økologisk relevans og validitet. I den forbindelse er det udviklingspsykologiske fagområde blevet kritiseret for i betydeligt omfang at producere universalistiske teorier om et abstrakt barn, og en del kritikere anbefaler, man koncentrerer sig om at studere fænomener som lokale fænomener. Dette ville imidlertid kunne skabe et nyt problem og i værste fald lede hen imod blot endnu en måde at producere fikserede normer og provinsiel tænkning på. Det vil blive søgt illustreret, at en dialog mellem lokale og globale perspektiver kan være nyttig med henblik på at holde vores perspektiver åbne for forandring og eventuel korrektion. En sådan dialog kan både tilføre indsigt i lokale forhold og anspore til udvikling af konceptuelle overvejelser. Til sidst vil der blive stillet spørgsmålstegn ved en almindeligt anerkendt måde at forstå »kultur« på.

Author Biography

Ivy Schousboe, Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Ivy Schousboe, cand.psych., er lektor i udviklingspsykologi, Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Downloads

Published

2001-12-31

How to Cite

Schousboe, I. (2001). BØRNS HVERDAGSLIV SET GENNEM LOKALE OG GLOBALE LINSER. Psyke & Logos, 22(2), 14. https://doi.org/10.7146/pl.v22i2.8549