FORÆLDREAKADEMI OG BØRNEJUNGLE I BEVÆGELSE. Psykologisk forskning i livsverden og forandring
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v29i1.8439Keywords:
Psykologiens videnskabelighed, ForældreakademietAbstract
Kun i mødet med konkrete mennesker kan en kvalitativ undersøgelse udforske de øjeblikke, hvor det sker – og de erfaringer, de skaber og betydninger, de har. Mikrogenesen som begreb søger at fastholde en momentan forandring – øjeblik for øjeblik – som den sker i den sociale interaktion. En sådan forskning kræver konkrete og lokale undersøgelser af det levede liv i dets udfoldelse gennem tidsløb og forandring. I det følgende vil vi vise, hvorledes en konkret forskningsproces i en forandring blev gennemført – samt de resultater, der udfoldede sig igennem den. Undersøgelsen fokuserer på deltagernes oplevelse af, hvordan Forældreakademiet – et tiltag i daginstitutionen Børnejunglen førte til øget deltagelse, social støtte og fælles læring og ansvar for alle. Dette sker ved, at selve den position, som der ses ud fra, forandres – idet integration som forståelsesramme blev erstattet med netop deltagelse, social støtte og fælles læring og ansvar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.