MUSIKTERAPI I LYSET AF MUSIKALSKE TRÆK I TIDLIGE DIALOGER
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8378Keywords:
Musik og psykologi, Spædbørn, FunktionsnedsættelserAbstract
Spædbarnsforskere har dokumenteret, at visse musikalske adfærdstræk er medfødte og udgør det biologiske og psykologiske grundlag for menneskelig kommunikation. Artiklen gennemgår eksempler på disse musikalske træk, samt deres betydning for spædbarnets intersubjektive og følelsesmæssige udvikling. Gennemgangen sammenholdes med musikterapeutisk praksis med børn med betydelige funktionsnedsættelser, som har svært ved at indgå i socio-kommunikative sammenhænge. Der argumenteres for, at klinisk improvisation kan understøtte og evt. forstærke de tidlige musikalske træk og derved fremme et samspil med klienter, for hvem denne udvikling ikke sker automatisk. Dette illustreres vha. en casevignet med en 2½-årig dreng med betydelig funktionsnedsættelse.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.