MIMESIS OG MUSIK

Authors

  • Klaus Nielsen Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8359

Keywords:

Musik og psykologi, Mimesis

Abstract

Denne artikel søger at rehabilitere mimesisbegrebet i forhold til den pædagogiske praksis. Artiklen argumenterer for, at mimesis er et rigere og langt mere komplekst begreb end imitationsbegrebet, som mimesis ofte ukritisk oversættes med. Med udgangspunkt i en konkret undersøgelse af koncertpianisters læreprocesser uddybes forståelsen af mimesisbegrebet empirisk. Endvidere afdækkes mimesisbegrebets teoretiske rødder gennem en analyse af begrebets forskellige betydninger i såvel antikken som i oplysningstiden. Gennem Ricoeurs rehabilitering af mimesisbegrebet vender artiklen tilbage til den empiriske undersøgelse af pianiststuderendes læreprocesser med henblik på at forstå, hvordan de studerende udvikler fortolkninger af musikværket på forskellige måder i forskellige kontekster. I den forbindelse argumenteres der for at mimesisbegrebet åbner mulighed for på en mere nuanceret måde at forstå de æstetiske aspekter af læreprocessen mere alment.

Author Biography

Klaus Nielsen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Klaus Nielsen er cand. psych. og ph.d ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Downloads

Published

2007-07-31

How to Cite

Nielsen, K. (2007). MIMESIS OG MUSIK. Psyke & Logos, 28(1), 19. https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8359