KATTEN EFTER MUSEN – DESIGN AF DIGITALE SPIL TIL KATTE

Authors

  • Betty Li Malvang Meldgaard

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v35i2.22372

Keywords:

menneske-dyr-interaktion, interaktiv digital teknologi, økologisk perceptionsteori, HACI (Human-Animal Computer Interaction)

Abstract

Små computerspil på eksempelvis iPads har fået interaktionsdesignere
til at se på kæledyr som nye teknologibrugere og
undersøge alternative brugsrelationer af håndholdte enheder
med et særligt fokus på katte. Artiklen forholder sig til den seneste
udvikling inden for design af digitale spil til katte og de
potentialer, denne aktivitet peger på i relation til menneske-
dyr-interaktion.
Artiklen tager afsæt i et spildesign udviklet af forfatteren, der
baserer sig på den økologiske tilgang til perception, og herudfra
diskuteres design af spil til berøringsskærme i et menneske-dyr-interaktionsperspektiv.
Den økologiske tilgang til perception anses
som værende et lovende udgangspunkt for design af spil til dyr,
hvor forhold omkring dyrets niche, den visuelle perception og affordances
indtænkes som en del af en designtilgang. Observationer
fra skærmbaserede spil sammenholdes med forfatterens
observationer af eget spildesign ud fra den økologiske tilgang.
Afslutningsvis foreslår artiklen et nyt samlet forskningsfelt
for menneske-dyr-interaktion, der inkorporerer interaktiv digital
teknologi.

Downloads

Published

2015-10-14

How to Cite

Li Malvang Meldgaard, B. (2015). KATTEN EFTER MUSEN – DESIGN AF DIGITALE SPIL TIL KATTE. Psyke & Logos, 35(2), 13 sider. https://doi.org/10.7146/pl.v35i2.22372