Emotioners betydning for kommunikativ rehabilitering af mennesker med afasi
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v33i1.8777Nøgleord:
Emotioner, Kommunikativ rehabilitering, AfasiResumé
Denne artikel vil have fokus på, hvorledes emotioner og motivation spiller en central rolle i den kommunikative genoptræning af mennesker med afasi. Vi argumenterer i artiklen for, at den kommunikative rehabiliteringspraksis bør adressere emotionelle forhold af betydning for genoptræningen og herunder især betydning af tilhørsforhold, identitet og mening. Med inddragelse af to specifikke cases om genoptræning af afasiramte i virtuelle miljøer, der viser, hvorledes interaktion i sociale læringsmiljøer kan sætte sig igennem i handling, socialisering og kommunikation, vil vi diskutere betydningen af emotioner og motivation i virtuelle læringsmiljøer. Afslutningsvis kommer vi med et bud på et didaktisk design for mennesker med afasi efter en erhvervet hjerneskade.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.