SKØNNE MALERIER OG SKRAMMENDE BILLEDER - Et bekymret blik på fremtidens skole
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v25i2.8686Nøgleord:
Autonomi, Fremtidens skole, Selvdisciplin, KL, Kulturpessimisme, KontrolResumé
Står det til Kommunernes Landsforening (KL) vil der i fremtidens skole være en stigende forventning om, at eleverne udviser autonomi i forhold til de opgaver, som skolen giver dem. De skal lære at styre deres egen tid og deres eget arbejde og de skal kunne udøve selvdisciplin. Individualisme, instrumentalisering af fagene og øget evaluering kan tænkes at vinde frem. Ud fra en analyse af KL’s oplæg, lægger artiklen op til kritisk refleksion over den udvikling, som folkeskolen er inde i og de pædagogiske tanker, som bruges til at begrunde udviklingen. Som væsentlige punkter påpeges, for det første, en mulig kulturpessimisme i udviklingen og, for det andet, kontrollens tendens til at ’skolegøre’ læreprocesserne.Downloads
Publiceret
2004-12-31
Citation/Eksport
Bang, J. (2004). SKØNNE MALERIER OG SKRAMMENDE BILLEDER - Et bekymret blik på fremtidens skole. Psyke & Logos, 25(2), 23. https://doi.org/10.7146/pl.v25i2.8686
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.