TILKNYTNINGSTEORI OG OVERFØRINGSFOKUSERET PSYKOTERAPI AF BORDERLINE PERSONLIGHEDSFORSTYRRELSER
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v24i2.8645Nøgleord:
Tilknytning og tilknytningsforstyrrelse, Borderline personlighedsforstyrrelser, Objektrelationsteori, Overføringsfokuseret psykoterapiResumé
Gennem de senere års forskning er vor viden om tilknytningsmønstre øget betydeligt. Den tidlige ubevidste dannelse af disse mønstre er påvist. I bakspejlet ser man nu, at der i flere udformninger af objektrelationsteorierne allerede lå megen viden om betydningen af tilknytningen for udviklingen. Som grundlag for det følgende gives først en beskrivelse af udviklingen af borderlinebegrebet.
Usikre tilknytningsmønstre er fundet ved flere former for psykopatologi og er endog tildelt en etiologisk rolle i udviklingen af borderline personlighedsforstyrrelse (BPD).Gennem de sidste årtier er der udviklet en særlig form for psykodynamisk orienteret psykoterapi af BPD, en ekspressiv psykoterapi, som på det seneste har fokuseret på overføring/modoverføring i terapiens forløb, dvs. på, hvad der sker i relationen mellem terapeut og patient.
Med tilkomsten af tilknytningsteorien bliver det psykoterapeutiske forhold nu betragtet som en ny tilknytning, i hvilken klientens tilknytningsmønstre indvirker på det psykoterapeutiske arbejde. Dette forekommer særligt tydeligt ved de psykoterapiformer, hvor overføring/modoverføring er et væsentligt grundlag. Det vil derfor være centralt for terapeuten at kunne orientere sig i det psykoterapeutiske forløb i lyset af klientens tilknytningsmønster.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.