CHAT – EN LEGEPLADS FOR VOKSNE
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v23i2.8603Nøgleord:
Legen og det legende, Chat, Internetbaserede elektroniske fællesskaberResumé
Internetbaserede elektroniske fællesskaber udgør en ny form for socialitet, der inden for dansk psykologi kun er undersøgt i ganske få studier. I denne artikel undersøger vi legekulturen i et bestemt chatrum, der henvender sig til voksne. Ud fra en kort diskussion af legebegrebet, præsenteres tre forskellige genrer af lege i chatrummet, og formålet med legene analyseres. Vi argumenterer for, at tre forskellige begrundelser for at lege synes særligt vigtige i dette chatrum: For det første er legen selvbegrundet for de legende – de leger ganske enkelt for at lege. For det andet udgør chatrummet igennem legen en social kravlegård, hvor forskellige sociale kompetencer kan opøves og afprøves. For det tredje er legen et væsentligt element i konstitueringen af et socialt forpligtende fællesskab i chatrummet. Det konkluderes, at legebegrebet kan fungere som en væsentlig deskriptor i en socialpsykologisk forståelse af chatbaserede fællesskaber.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.