DEN LEGENDE VIRKSOMHED - Et essay om den unødvendige leg som et nødvendigt træk ved menneskets virksomhed

Forfattere

  • Benny Karpatschof Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v23i2.8595

Nøgleord:

Legen og det legende, Legende virksomhed

Resumé

Artiklen søger at indkredse det aspekt af menneskets virksomhed, der både omfatter børn og voksne, og som er karakteriseret ved ikke at have et motiv knyttet til et eksternt behov eller en ekstern genstand, men som alene er knyttet til det lystbetonede og fascinerende ved virksomheden selv. Dette aspekt kaldes for legende virksomhed. Legende virksomhed opstilles som afgørende for enhver menneskelig overskrivelse af eksisterende virksomheder. Det understreges, at legende virksomhed indgår i en dialektisk sammenhæng med den målrettede, med den alvorlige virksomhed. Legende virksomhed beskrives i problemløsning, matematik, æstetisk virksomhed, humor og det som Bakhtin kalder karnevalisme. Der anvendes konkrete eksempler fra Galebevægelsens Middelfartaktion og fra Heines digt »Tyskland – vinteræventyr«.

Forfatterbiografi

Benny Karpatschof, Københavns Universitet

Benny Karpatschof er cand.psych., ph.d., er lektor ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet og medlem af Psyke og Logos redaktionen

Downloads

Publiceret

2002-12-01

Citation/Eksport

Karpatschof, B. (2002). DEN LEGENDE VIRKSOMHED - Et essay om den unødvendige leg som et nødvendigt træk ved menneskets virksomhed. Psyke & Logos, 23(2), 14. https://doi.org/10.7146/pl.v23i2.8595