HJERNENS UDVIKLING I SPÆDBARNSALDEREN
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8491Nøgleord:
Spædbarnspsykologi, Hjernens udviklingResumé
Udviklingen af skanningsteknikker har muliggjort, at man i dag kan studere den raske hjerne in vivo og hos børn. Dette har betydet et væsentligt fremskridt i forståelsen af hjernens udvikling generelt men også i forståelsen af, hvordan denne udvikling hænger sammen med udviklingen af kognitive funktioner som eksempelvis arbejdshukommelse og sprog. Denne artikel vil kort skitsere de hovedfund, der er gjort de seneste år med særlig henblik på hjernens udvikling hos børn i alderen 0 til 3 år. Ikke overraskende peger disse fund generelt på, at hjernen er plastisk (formbar), og at dens udvikling i høj grad er betinget af det miljø, individet befinder sig i og herunder de erfaringer, individet gør sig. Mere overraskende er det måske, at denne indsigt kan lede til en forkastelse af forestillingen om såkaldte ‘kritiske perioder’ – inden for hvilke en bestemt type udvikling skal foregå, hvis den skal lykkes – til fordel for en mindre deterministisk forestilling om ‘sensitive perioder’. Meget tyder således på, at hjernen mister sin plasticitet som følge af miljømæssige påvirkninger, og ikke fordi der nødvendigvis er specielle tidspunkter, hvor udviklingen biologisk set er optimal.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.