Faktorer i psykoterapeuters faglige udvikling – set i relationelle, udviklingspsykopatologiske og empiriske perspektiver

Forfattere

  • Claus Hauggaard Jacobsen Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet
  • Jan Nielsen Institut for Psykologi, Københavns Universitet
  • Birgit Bork Mathiesen Institut for Psykologi, Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v31i2.8481

Nøgleord:

Udviklingspsykopatologi, Psykoterapeuters faglige udvikling

Resumé

Denne artikel gennemgår de senere års udforskning af psykoterapeuters faglige udvikling, idet der anlægges et udviklingspsykopatologisk perspektiv. Her inddrages psykoterapeuters personlige karakteristika og på baggrund af foreliggende forskningsresultater diskuteres begrebet ’psykoterapeut-egnethed’. Endvidere fremlægges parametre, som den empiriske forskning har fundet er de væsentlige faktorer i psykoterapeuters professionelle udvikling: udført praksis, supervision, egenterapi samt personlige hændelser igennem livet. Artiklen udgør endelig en teoretisk baggrund for en kommende afrapportering fra en større dansk spørgeskemaundersøgelse af ca. 350 psykoterapeuters faglige udvikling.

Forfatterbiografier

Claus Hauggaard Jacobsen, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet

Claus Hauggaard Jacobsen er cand.psych., fhv. professor i klinisk psykologi ved Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet

Jan Nielsen, Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Jan Nielsen er cand.psych., lektor i klinisk psykologi ved Universitetets Psykologiske Klinik, Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Birgit Bork Mathiesen, Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Birgit Bork Mathiesen er cand.psych.,lektor i klinisk psykologi ved Universitetets Psykologiske Klinik, Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Downloads

Publiceret

2010-12-31

Citation/Eksport

Hauggaard Jacobsen, C., Nielsen, J., & Bork Mathiesen, B. (2010). Faktorer i psykoterapeuters faglige udvikling – set i relationelle, udviklingspsykopatologiske og empiriske perspektiver. Psyke & Logos, 31(2), 27. https://doi.org/10.7146/pl.v31i2.8481