AUTONOMI ELLER AUTORITET – teenagekvaler på den moderne arbejdsplads
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v29i1.8442Nøgleord:
Psykologiens videnskabelighed, Arbejdsbegrebet, VidensarbejdereResumé
Artiklen beskæftiger sig med arbejdsbegrebet blandt moderne vidensarbejdere. Baseret på antropologiske feltstudier illustrerer artiklen, hvorledes tendensen til at betragte arbejdet som arena for selvudvikling og autonomi medfører en række komplikationer og doublebinds i samspillet mellem ledere og medarbejdere. Artiklen arbejder ud fra et generelt afsæt i senmodernitetsteori, men lader sig samtidig inspirere af psykoanalytisk forskning i teenagere. Teenageforskningen bruges i artiklen som tematisk parallel til leder-medarbejder-relationen, idet begge felter omhandler selvstændighedsprocesser med de dertil hørende ambivalente autoritetsrelationer samt polariseringer mellem tryghedsønsker og frihedsønsker.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.