TO KNOW IT IS TO LOVE IT? A Psychological Discussion of the Mere Exposure and Satiation Effects in Music Listening
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8363Nøgleord:
Musik og psykologi, TilfredsstillelseResumé
Den vel nok mest oplagte grund til at lytte til musik er den glæde, aktiviteten bringer. Men hvad bestemmer, hvilken musik vi kan lide? En væsentlig faktor vises her, med evidens fra psykologisk og neurovidenskabelig forskning, at være musikkens grad af bekendthed. Jo bedre vi lærer en melodi at kende, desto bedre kan vi lide den – op til et vist punkt, hvorefter den subjektive vurdering flader ud eller daler. Årsagen til denne udvikling skal sandsynligvis findes i musikkens indvirkning på lytterens biologiske arousal niveau. Ukendt musik medfører en over-arousal hos lytteren, mens særdeles velkendt musik derimod resulterer i understimulering. Imellem disse yderpoler findes et optimalt punkt, hvor musikken forekommer lytteren bekendt, men uden at være totalt forudsigelig.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.