“BAG DE HØJE MURE SYNGER VI OS NÆRMEST FRIE”

EN ANALYSE AF AGENS OG UNDERKASTELSE I FANGEKORET

Forfattere

  • Oliver Sander
  • Gustav Egede
  • Morten Nissen

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v46i1.157779

Nøgleord:

resocialisering, fængsler, agens, æstetiske fællesskaber, utopi, subjektivitet, magt

Resumé

Fangekoret er et særpræget fællesskab, som består af fanger og eksfanger i danske fængsler. På trods af kriminalpolitiske tendenser om hårdere og længere straffe er den gennemgående diskurs om Fangekoret, at det resocialiserer sine deltagere og
derfor er en positiv indsats. Formålet med denne artikel er gennem teoretisk analyse og interviews i en utopisk-metodologisk
ramme at belyse muligheden for etableringen af et fængselspraksisfællesskab, hvis formål ikke er resocialisering, men snarere dannelse af dets deltagere som agentiske subjekter. Vi lægger ud med at bruge den kritiske psykologis praksisbegreb hos bl.a. Ole Dreier og Klaus Holzkamp til at forstå, hvordan deltagelsen i Fangekoret forandrer den måde, korsangerne har mulighed for at deltage i hhv. fængsels- og samfundslivet under og efter afsoning. Herefter forholder vi os kritisk til Fangekoret som tiltag gennem magt- og ideologikritiske perspektiver hos bl.a. Louis Althusser og Michel Foucault. Vi fremanalyserer slutteligt, at Fangekoret kan øge dets deltageres agens gennem deltagernes underkastelse til en almen socialitet i en kollektiv, æstetisk praksis.

Referencer

Abrahamsen, S. & Sindberg, M. (2017, 9. marts). Søren Pape: “Vi er så bange for at komme til at være for hårde i det her samfund”. Information. https://www.information.dk/indland/2017/03/soeren-pape-saa-bange-komme-vaerehaarde-samfund

Althusser, L. (2016). Louis Althussers ideologi og ideologiske statsapparater (A.B. Holm, red). Jurist- og Økonomforbundets Forlag.

Bank, M. & Nissen, M. (2022). Aesthetic motifs and the materiality of motives. Theory & Psychology, 32(6), 848-867. https://doi.org/10.1177/09593543221119207

Bloch, E. (1982). Anticiperet realitet: Hvad er utopisk tænkning, og hvad kan den? I: J.E. Andersen, N.K. Nielsen, P. Stounbjerg & H.J. Thomsen (red.), Ernst Bloch – En introduktion (s. 25-36). Modtryk.

Coutinho, B.V., Hansen, A.L., Waage, L., Hillecke, T.K. & Koenig, J. (2015). Music making interventions with adults in the forensic setting – a systematic review of the literature – part I: group interventions. Music and Medicine, 7(3), Article 3. https://doi.org/10.47513/mmd.v7i3.409

Dreier, O. (1993). Psykosocial behandling – en teori om et praksisområde. Dansk Psykologisk Forlag.

Dreier, O. (1999). Personal trajectories of participation across contexts of social practice. Outlines: Critical Social Studies, 1(1), 5-32.

Dreier, O. (2011). Personality and the conduct of everyday life. Nordic Psychology, 63(2), 3-24.

Fangekoret fra Vridsløselille (2015). Be’ om hjælp på Egon Olsens Vej. Fangekoret.

Foucault, M. (1982). The subject and power. Critical Inquiry, 8(4), 777-795.

Foucault, M. (1994). Seksualitetens historie. Det lille Forlag.

Foucault, M. (1999). Overvåkning og straff: det moderne fengsels historie (3. udgave). Gyldendal Norsk Forlag.

Fængsel. (u.å.). Kriminalforsorgen. Hentet 26. marts 2024 fra: https://kriminalforsorgen. dk/straf/faengsel/

Gram, S. (2006). De dømtes sang. Jyllands-Posten. https://jyllands-posten.dk/indland/article3855014.ece

Hammerlin, Y. (2015). Et fengsel er et fengsel, men … Psyke & Logos, 36(1), 129-152.

Hamre, B. (2015). Goffmans totalinstitutionen set i en dispositivoptik. Psyke & Logos, 36(1), 12-27.

Hansen, A.B. (2004). Fangekorets forbryderalbum. Kristeligt Dagblad. https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/fangekorets-forbryderalbum

Haug, F. (1981). Dialektisk teori og empirisk metodik. Udnyttelsen af data. Udkast, 9(1), 8-40.

Hegel, G.W.F. (1968). Philosophy of right. Oxford University Press.

Hegel, G.W.F. (2005). Åndens fænomenologi. Gyldendal.

Holzkamp, K. (1982). Daglig livsførelse som subjektvidenskabeligt grundkoncept. Nordiske udkast, 2, 89-117.

Holzkamp, K. (2013). What could a psychology from the standpoint of the subject be? I: E. Schraube & U. Osterkamp (red.), Psychology from the standpoint of the subject: selected writings of Klaus Holzkamp. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137296436

Hybholt, L. (2015). Routines and concerns in the conduct of everyday life. Outlines, 16(2), 88-102. https://doi.org/10.7146/ocps.v16i2.22996

Højrup, T. (2002). Dannelsens dialektik. Museum Tusculanums Forlag.

Ievins, A. & Mjåland, K. (2021). Authoritarian exclusion and laissez-faire inclusion: comparing the punishment of men convicted of sex offenses in England & Wales and Norway. Criminology (Beverly Hills), 59(3), 454-479. https://doi.org/10.1111/1745-9125.12276

Im, V. & Pinto, R.M. (2023). Music and well-being in carceral settings: a scoping review. Arts & Health, 1-17. https://doi.org/10.1080/17533015.2023.2251513

Kant, I. (2017). Grundlæggelse af sædernes metafysik (2. udgave, 8. oplag). Hans Reitzels Forlag.

Keis, M.K., Nielsen, A.N. & Nissen, M. (2016). User driven standards in a mutual help context – the co-emergence of subjects and standards. Theory & Psychology, 26(2), 243-262. https://doi.org/10.1177/0959354316637982

Laursen, J. (2015). “Man begynder jo ikke at smadre en købmand”: Perspektiver på vold i vredeskontrolprogrammet “Anger Management”. Tidskriftet Antropologi, 2015(71), 69-90. https://tidsskrift.dk/tidsskriftetantropologi/article/download/107065/156627/220491

Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355

McGowan, T. (2021). Superego and the law. I: Y. Stavrakakis, S. Frosh, L. Layton & D. Nobus (red.), Routledge handbook of psychoanalytic political theory (s. 139-150). Routledge, Taylor & Francis Group.

Michael, M. (2016). Notes toward a speculative methodology of everyday life. Qualitative Research, 16(6), 646-660.

Mik-Meyer, N. & Järvinen, M. (2003). At skabe en klient: institutionelle identiteter i socialt arbejde. Hans Reitzels Forlag.

Minke, L.K. (2018). Strafomfanget i Danmark – med særlig fokus på fængselsstraf. Samfundsøkonomen, 2018(4). https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2018i4.140630

Nielsen, A.M. & Mathiassen, C. (2015). Socialpsykologiske refleksioner over et regelrandzonefelt. Psyke & Logos, 36(1), 299-322. https://doi.org/10.7146/pl.v36i1.22840

Nissen, M. (2002a). Det kritiske subjekt. Psyke & Logos, 23, 65-85. https://doi.org/10.7146/pl.v23i1.8576

Nissen, M. (2002b). Straf eller magt? En social kritik af ungdomssanktionen. Nordiske Udkast, 30(1), 36-58.

Nissen, M. (2004). Communities og interpellerende fællesskaber. I: P. Berliner (red.), Community psykologi (s. 95-122). Frydenlund Academic.

Nissen, M. (2009). Objectification and prototype. Qualitative Research in Psychology, 6(1), 67-87.

Nissen, M. (2015). Meeting youth in movement and on neutral ground. Dialogic Pedagogy. An International Online Journal, 3, 19-42.

Nissen, M. (2023). Rearticulating motives. Springer International Publishing AG. https://doi.org/10.1007/978-3-031-43494-5

Nissen, M. & Friis, T. (2020). Recognizing motives: the dissensual self. Outlines, 21(2), 89-135. https://tidsskrift.dk/outlines/article/view/122692

Nissen, M., Vitus, K., Jefferson, A. & Ingholt, L. (2014). Utopiarbejde – udkast til en forskningsmetode. I: K.P. Munk, J.E. Møller & S. Bengtsen (red.), Metodefetichisme. Kvalitativ metode på afveje? (s. 145-173). Aarhus Universitetsforlag.

Petersen, K.F. & Olsen, A.M. (Instruktører) (2012). Fangekoret [Dokumentarfilm]. Sfinx Film/TV. https://www.dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/film/fangekoret#Grundoplysninger

Rajala, A., Cole, M. & Esteban-Guitart, M. (2023). Utopian methodology: researching educational interventions to promote equity over multiple timescales. Journal of the Learning Sciences, 32(1), 110-136.

Rancière, J. (2014). The emancipated spectator. Verso Books.

Roald, T., Køppe, S., Bechmann Jensen, T., Moeskjær Hansen, J. & Levin, K. (2021). Why do we always generalize in qualitative methods? Qualitative Psychology, 8(1), 69-81. https://doi.org/10.1037/qup0000138

Schwartz, I. & Nissen, M. (2023). Det fælles tredje i Fællesskabende praksisser (s. 31-58). Frydenlund Academic.

Storgaard, A. (2020). Prison leave in Denmark: how a tradition of combining rehabilitation with discipline developed into putting access to justice at risk. European Journal on Criminal Policy and Research, 26(2), 213-229. https://doi.org/10.1007/s10610-020-09436-5

Søndergaard, D.M. & Rabøl Hansen, H. (2018). Bullying, social exclusion anxiety and longing for belonging. Nordic Studies in Education, 38(4), 319-336.

Valverde, M. (1998). Diseases of the will. Alcohol and the dilemmas of freedom. Cambridge University Press.

Žižek, S. (2010). Ideologiens sublime objekt. Hans Reitzels Forlag.

Publiceret

2025-06-25

Citation/Eksport

Sander, O., Egede, G., & Nissen, M. (2025). “BAG DE HØJE MURE SYNGER VI OS NÆRMEST FRIE”: EN ANALYSE AF AGENS OG UNDERKASTELSE I FANGEKORET. Psyke & Logos, 46(1), 117–138. https://doi.org/10.7146/pl.v46i1.157779