Freud og pædagogikken
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v10i1.134244Resumé
I artiklen behandles kort tre temaer. For det første argumenteres på et mere intuitivt grundlag mod den ide, at der findes en "psykoanalytisk pædagogik", selv om Freud selv har anvendt dette udtryk. Argumentationen er rettet mod visse sider af mange progressive, nye, alternative, radikale pædagogiske retninger og/eller teorier, der entenforveksler udviklingspsykologi med pædagogik, eller tager Freud til indtægt for en frigørende pædagogik på en ureflekteret måde. For det andet gøres opmærksom på
Filloux 's oversigtsartikei der ganske godt sammenfatter, hvad der er sket, uden at øve vold mod spørgsmålenes kompleksitet. I tilslutning til et kort referat af Filloux 's artikel går jeg nærmere ind på tre af Freuds hvad pædagogikken angår mere eksplicitte tekster. Til sidst refereres til det første kapitel af Catherine Millot's bog "Freud, en anti-pædagog?" der giver en bestemt fortolkning af Freuds egen udvikling af temaet
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.