VÆKST OG KOMPLEKSITET: ELLIOTT JAQUES' TEORI OM DEN KOGNITIVE UDVIKLING I VOKSENALDEREN
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v17i2.133278Resumé
Artiklen præsenterer Elliott Jaques teori om en diskontinuert, kognitiv vækst i voksenalderen. Hvert niveau kendetegnes af kvalitativt forskellige forståelsesformer, og disse niveauer kan angiveligt genfindes på alle videns- og praksisområder. Forfatterne skitserer nogle af teoriens konsekvenser for organisationers struktur, for forholdet mellem leder og medarbejder, og mellem (voksen)underviser og elev.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.