MIMESIS OG MUSIK
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8359Nøgleord:
Musik og psykologi, MimesisResumé
Denne artikel søger at rehabilitere mimesisbegrebet i forhold til den pædagogiske praksis. Artiklen argumenterer for, at mimesis er et rigere og langt mere komplekst begreb end imitationsbegrebet, som mimesis ofte ukritisk oversættes med. Med udgangspunkt i en konkret undersøgelse af koncertpianisters læreprocesser uddybes forståelsen af mimesisbegrebet empirisk. Endvidere afdækkes mimesisbegrebets teoretiske rødder gennem en analyse af begrebets forskellige betydninger i såvel antikken som i oplysningstiden. Gennem Ricoeurs rehabilitering af mimesisbegrebet vender artiklen tilbage til den empiriske undersøgelse af pianiststuderendes læreprocesser med henblik på at forstå, hvordan de studerende udvikler fortolkninger af musikværket på forskellige måder i forskellige kontekster. I den forbindelse argumenteres der for at mimesisbegrebet åbner mulighed for på en mere nuanceret måde at forstå de æstetiske aspekter af læreprocessen mere alment.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.