KATTEN EFTER MUSEN – DESIGN AF DIGITALE SPIL TIL KATTE
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v35i2.22372Nøgleord:
menneske-dyr-interaktion, interaktiv digital teknologi, økologisk perceptionsteori, HACI (Human-Animal Computer Interaction)Resumé
Små computerspil på eksempelvis iPads har fået interaktionsdesignere
til at se på kæledyr som nye teknologibrugere og
undersøge alternative brugsrelationer af håndholdte enheder
med et særligt fokus på katte. Artiklen forholder sig til den seneste
udvikling inden for design af digitale spil til katte og de
potentialer, denne aktivitet peger på i relation til menneske-
dyr-interaktion.
Artiklen tager afsæt i et spildesign udviklet af forfatteren, der
baserer sig på den økologiske tilgang til perception, og herudfra
diskuteres design af spil til berøringsskærme i et menneske-dyr-interaktionsperspektiv.
Den økologiske tilgang til perception anses
som værende et lovende udgangspunkt for design af spil til dyr,
hvor forhold omkring dyrets niche, den visuelle perception og affordances
indtænkes som en del af en designtilgang. Observationer
fra skærmbaserede spil sammenholdes med forfatterens
observationer af eget spildesign ud fra den økologiske tilgang.
Afslutningsvis foreslår artiklen et nyt samlet forskningsfelt
for menneske-dyr-interaktion, der inkorporerer interaktiv digital
teknologi.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.