SPORTSFÆLLESSKABER GENBESØGT – ERFARINGER FREM FOR FÆRDIGHEDER
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v44i1.141117Nøgleord:
Sport, nysgerrighed, præstationspres, instrumentalisme, færdighederResumé
Idrætsforeninger udgør en særlig vigtig og udbredt socialitet i dansk kontekst. Det efterspørges, at sportsfællesskaberne skal
tilbyde et frirum fra hverdagens præstationspres og dermed være med til at vende kurven for mistrivsel blandt unge. Aktuelle
tilgange tager eksplicit afstand fra et fokus på sportslige præstationer i deres anbefalinger til ungdomsfællesskaber.
Disse tilgange fjerner dog ikke præstationer som sådan, men risikerer at flytte dem til mestringen af ikke-sportslige livsfærdigheder.
Artiklen tilbyder en empirisk grundet forståelse af frirummet, der kan supplere fokusset på færdigheder i både den
sportslige og ikke-sportslige form. Gennem interviews med en erfaren træner konceptualiseres frirummet som et sted for særlige
erfaringer frem for færdigheder. I empirien tager erfaringerne form af nysgerrighed og glæden ved at give. Erfaringerne manifesteres i fællesskabets forfølgelse af samhørighed. Disse erfaringer er mål i sig selv. De gør noget ved deltagerne
som mennesker uden at have et bestemt mestringsresultat for øje. Slutteligt belyses denne udlægning af frirummet med Aristoteles’ aktivitetsforståelse og Martin Heideggers udlægning af teknikkens væsen.
Referencer
Andersen, M.L. (2021). DGI: For mange unge mistrives. Vi skal væk fra præstationspresset. Danske Gymnastik- & Idrætsforeninger. https://www.dgi.dk/om/presse/presserum/seneste-nyt/dgi-for-mange-unge-mistrives-vi-skal-vaek-fra-praestationspresset.
Aristoteles (2000). Etikken. Det lille forlag.
Aristoteles (2021). Metafysik. Klim.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Brinkmann, S. (2005). Et pragmatisk dannelsesideal i selvdannelsens epoke.Nordic Studies in Education, 25(3), 245-258. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-5949-2005-03-06.
Det Danske Sprog- og Litteraturselskab (2003). Præstation. https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=præstation&tab=for
Dideriksen, S., Jørgensen, S., Svendsen, A.M., Ryom, K. & Storm, L.K. (2022, august). Ungdomstræneren som kulturel leder: Et multicase pilotstudie af tre træneres praksis. Forum for Idræt, 37(2), 14-37
Gould, D., Collins, K., Lauer, L. & Chung, Y. (2007). Coaching life skills through football: A study of award-winning high school coaches. Journal of Applied Sport Psychology, 19(1), 16-37. https://doi.org/10.1080/10413200601113786
Hansen, J. (2020). En kulturhistorisk tilgang. I: S. Ravn & S.H. Larsen (red.), Krop og bevægelse i idræt og sundhed: kulturanalytiske tilgange (s. 27-40). Syddansk Universitetsforlag.
Heidegger, M. (1953). Spørgsmålet om teknikken. Philosophia: tidsskrift for filosofi, 24, 1-2. 1995), 7-28.
Henriksen, K. (2015). Træneren som kulturel leder: Bæredygtig sportspsykologi for unge talenter. I: K. Ryom., K. Henriksen & N.N. Rossing (red.) Talentudvikling i sport: Reflekterede organisationer, gode teams og stærke atleter (s. 20-35). Aalborg Universitetsforlag.
Henriksen, K. & Larsen, C.H. (2016). Sportspsykologi. I: K. Bertelsen et al. (red.), ATK 2.0 Træning af børn og unge (s. 192-223). Team Danmark
Herrebrøden, H. & Bjørndal, C.T. (2022). Youth international experience is a limited predictor of senior success in football: The relationship between U17, U19, and U21 experience and senior elite participation across nations and playing positions. Frontiers in Sports and Active Living, 4, 135. https://doi.org/10.3389/fspor.2022.87553
Junggren, S.E., Elbæk, L. & Stambulova, N.B. (2018). Examining coaching practices and philosophy through the lens of organizational culture in a Danish high-performance swimming environment. International Journal of Sports Science & Coaching, 13(6), 1108-1119. https://doi.org/10.1177/1747954118796914.
Katzenelson, B. (2014). Præstation i Den Store Danske på lex.dk. https://denstoredanske.lex.dk/pr%C3%A6station.
Katzenelson, B., Fatum, L., Kondrup, J., Holtug, N., Jensen, T.H. & Jørgensen, T. (2023). Hermeneutik i Den Store Danske på lex.dk. http://denstoredanske.lex.dk/hermeneutik.
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Interview: introduktion til et håndværk. Hans Reitzels. Meibom, M., Bach, L.G. & Henriksen, K. (2016). Introduktion til talentudvikling. I: Bertelsen et al. (red.), ATK 2.0 Træning for børn og unge (s. 10-41). Team Danmark.
Mejer, J. (2009). Paideia i Den Store Danske på lex.dk. https://denstoredanske.lex.dk/paideia
Olesen, M.B. (2016). Atletuddannelse. I: Bertelsen et al. (red.), ATK 2.0 Træning for børn og unge (s. 264-287). Team Danmark.
Pilgaard, M. & Rask, S. (2016). Danskernes motions- og sportsvaner 2016. Analyseinstitut. https://www.idan.dk/udgivelser/danskernes-motions-og-sportsvaner-2016/.
Ronkainen, N.J., Aggerholm, K., Ryba, T.V. & Allen-Collinson, J. (2021). Learning in sport: From life skills to existential learning. Sport, Education and Society, 26(2), 214-227. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1712655.
Schein, E.H. (2010). Organizational Culture and Leadership (Vol. 2). John Wiley & Sons
Storm, L.K. (2020). En organisationspsykologisk tilgang. I: S. Ravn & S.H. Larsen (red.), Krop og bevægelse i idræt og sundhed: kulturanalytiske tilgange (s. 99-114). Syddansk Universitetsforlag
Storm, L.K. & Svendsen, A.M. (2022). Conceptualizing cultural leadership in physical education and youth sport: Outlining a pedagogical concept. Sport, Education and Society, 1-14. https://doi.org/10.1080/13573322.2022.2065670
Sutherland, I. & Gosling, J. (2010). Cultural leadership: Mobilizing culture from affordances to dwelling. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 40(1), 6-26. https://doi.org/10.1080/10632921003603984
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.