VÆKST OG KOMPLEKSITET: ELLIOTT JAQUES' TEORI OM DEN KOGNITIVE UDVIKLING I VOKSENALDEREN

Forfattere

  • Nikolaj Lunøe
  • Niels Busch-Jensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v17i2.133278

Resumé

Artiklen præsenterer Elliott Jaques teori om en diskontinuert, kognitiv vækst i voksenalderen. Hvert niveau kendetegnes af kvalitativt forskellige forståelsesformer, og disse niveauer kan angiveligt genfindes på alle videns- og praksisområder. Forfatterne skitserer nogle af teoriens konsekvenser for organisationers struktur, for forholdet mellem leder og medarbejder, og mellem (voksen)underviser og elev.

Forfatterbiografier

Nikolaj Lunøe

Nikolaj Lunøe, cand.psych. 1982, arbejder som freelance kursusmager og konsulent.

Niels Busch-Jensen

Niels Busch-Jensen, cand.psych. 1972, er rådgivende erhvervspsykolog.

Downloads

Publiceret

2022-08-04

Citation/Eksport

Lunøe, N., & Busch-Jensen, N. (2022). VÆKST OG KOMPLEKSITET: ELLIOTT JAQUES’ TEORI OM DEN KOGNITIVE UDVIKLING I VOKSENALDEREN. Psyke & Logos, 17(2). https://doi.org/10.7146/pl.v17i2.133278

Nummer

Sektion

Artikler