Elevers interesse under ekskursion til et rensningsanlæg
PDF

Citation/Eksport

Madsen, K. Ølgaard, & Dohn, N. B. (2018). Elevers interesse under ekskursion til et rensningsanlæg. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2018(1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/104471

Resumé

I denne artikel beskrives en undersøgelse af elevers situationelle interesse i forbindelse med en ekskursion til et rensningsanlæg. Undersøgelsen vedrører 294 elevers besøg på KloakLab som er BIOFOS’ besøgstjeneste. Resultaterne viser at elevernes interesse var lavest i de besøgsaktiviteter som blev oplevet som ‘ulækre’. Dette gjaldt også for de elever som havde høj individuel interesse for biologi og for at lave forsøg. Der var ingen kønsforskelle i resultaterne. Undervisere og formidlere bør derfor overveje om ‘ulækre’ oplevelser kan begrænses, idet afsky kan have negativ indvirkning på elevernes interesse.
PDF