Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Spring til hovednavigations-menu Spring til hovedindhold Spring til bundtekst

Artikler

Nr. 1 (2016)

CAS i folkeskolens matematikundervisning med øget læringsudbytte for drenge på mellemtrinnet

  • Arne Mogensen
  • Adrian Bull
  • Mette Hesselholt Henne Hansen
Fremsendt
marts 4, 2016
Publiceret
2016-03-04

Resumé

Artiklen rapporterer et studie der skal afdække om brug af CAS-værktøjer (Computer Algebra
Systems) i en matematikundervisning hvor rammen er undersøgende, eksperimenterende og procesorienteret,
ændrer elevers tilgang til behandling af matematiske problemstillinger på en sådan måde
at det øger elevernes viden, færdigheder og kompetencer. I forløbet medvirkede godt 500 elever fra ni
kommuner ligeligt fordelt på forsøgs- og kontrolklasser på mellem- og afsluttende klassetrin. Vores
undersøgelse viser at drenge på mellemtrinnet havde signifikant udbytte af adgang til et CAS-værktøj.