Når matematikere undersøger matematik – og hvilken betydning det har for undersøgende matematikundervisning
PDF

Citation/Eksport

Johansen, M. W., & Misfeldt, M. (2014). Når matematikere undersøger matematik – og hvilken betydning det har for undersøgende matematikundervisning. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36280

Resumé

I denne artikel vil vi beskrive hovedresultaterne fra et kvalitativt interviewstudie vi har lavet af 13 aktive matematikeres praksis. Vi vil kort beskrive hvordan matematikere vælger problemer, hvordan de griber arbejdet med problemerne an, og hvilke aspekter af deres arbejde de præsenterer i forskningsartikler. Til sidst vil vi diskutere hvorvidt viden om professionelle matematikeres praksis kan og bør have indflydelse på diskussioner omkring undervisningsfaget matematik. Vi vil i den forbindelse beskrive hvordan resultaterne fra vores undersøgelse har betydning for diskussionerne om hvordan elever skal arbejde med (1) problemer og (2) repræsentationer, metaforer og IT-værktøjer. In this paper we will report on the main results of a qualitative interview study of the working practice of 13 active mathematicians. We will briefly describe how the mathematicians chose problems, how they go about working on the problems and what aspects of their work they present in journal papers. Lastly, we will discuss to what extend knowledge about the practice of professional mathematicians can and should influence discussions about the school subject mathematics. In connection to this we will describe how the results of our investigation can inform the discussions about how students should work with (1) problems, and (2) representations, metaphors and IT-tools.
PDF