Maskinlæring i folkeskolen
PDF

Citation/Eksport

Nadire Caeli, E., Zambach, S., Svane Pedersen, C., Bundsgaard, J., & Misfeldt, M. (2024). Maskinlæring i folkeskolen: Fra tekniske til teknologikritiske kompetencer. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 24(4), 16. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151936

Resumé

I artiklen formidles de første resultater fra et treårigt forskningsprojekt der har til hensigt at undersøge udskolingselevers udvikling af forståelsen af kunstig intelligens. Specifikt har vi gennemført en pilotafprøvning af dele af et naturfagligt teknologiforståelsesforløb hvor elever i grupper skulle designe deres egen maskinlæringsmodel og -app. Udgangspunktet var et bredt perspektiv på teknologiforståelse som et samspil mellem tekniske kompetencer, designkompetencer og teknologikritiske kompetencer. På trods af dette peger vores første erfaringer på udfordringer i forhold til at gå fra et praksisniveau til et mere reflekterende niveau. I artiklen diskuteres denne problemstilling og hvad det betyder for fremtidig forskning.

PDF

Referencer

Barab, S. & Squire, K. (2004). Design-based research: Putting a stake in the ground. The Journal of the Learning Sciences, 13(1), 1‑14. https://doi.org/10.1207/s15327809jls1301_1

Bolander, T. (2019). What do we loose when machines take the decisions? Journal of Management and Governance, 23, 849‑867. https://doi.org/10.1007/s10997‑019‑09493-x

Børne- og Undervisningsministeriet. (2019). Biologi – Fælles Mål. https://emu.dk/sites/default/files/2020‑09/GSK_F%C3%A6llesM%C3%A5l_Biologi.pdf

Børne- og Undervisningsministeriet. (2024). Aftale om Folkeskolens Kvalitetsprogram – Frihed og Fordybelse. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf24/mar/240320-aftaleom- folkeskolens-kvalitetsprogram-%E2%80%93-frihed-og-fordybelse.pdf Folkeskoleloven. (2024, LBK nr 989 af 27/08/2024). Bekendtgørelse af lov om folkeskolen. Børneog Undervisningsministeriet. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/989

Hanghøj, T.; Misfeldt, M.; Bundsgaard, J.; Fougt, S. S.; & Hetmar, V. (red.) (2017). Hvad er scenariedidaktik? Aarhus Universitetsforlag.

Caeli, E. N. & Dybdal, M. (2020). Teknologiforståelse i skolens praksis. Datalogisk design til autentisk problemløsning. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 12(22). https://doi.org/10.7146/lom.v12i22.115613

Caeli, E. N. (2021). Computational Thinking in Compulsory Education: Why, What, and How? A Societal and Democratic Perspective. Ph.d-afhandling. Graduate School Arts, Aarhus Universitet.

Caeli, E. N. & Bundsgaard, J. (2020). Teknologikritik i skolen – et demokratisk perspektiv på teknologiforståelse. I Haas, C. & Matthiesen, C. (red.): Fagdidaktik og demokrati. Samfundslitteratur.

Dewey, J. (1922). “Human Nature and Conduct”, i J. A. Boydston (red.). An Introduction to Social Psychology. John Dewey. The Middle Works bind 14. Carbondale, IL: Southern Illinois University Press.

Goodfellow, I., Bengio, Y. & Courville, A. (2016). Deep learning. MIT Press.

Hanghøj, T. (2008). Playful Knowledge: An Explorative Study of Educational Gaming. Ph.d.-afhandling. Odense: University of Southern Denmark.

Hansen, J. U. (2021). En introduktion til kunstig intelligens og maskinlæring. I: Yde, T. G. Nielsen & R. Dahlberg (red.), Smart krig – militær anvendelse af kunstig intelligens (s. 21‑57). Djøf Forlag.

Klafki, W. (2016). Dannelsesteori og didaktik – nye studier (3. udgave). Forlaget Klim.

Krizhevsky, A., Sutskever, I. & Hinton, G. E. (2012). ImageNet classification with deep convolutional networks. I F. Pereira, C. J. Burges, L. Bottou & K. Q. Weinberger (red.), Advances in neural information processing systems 25 (NIPS 2012) (s. 1097‑1105).

Long, D. & Magerko, B. (2020). What is AI literacy? Competencies and design considerations. I Proceedings of the 2020 CHI conference on human factors in computing systems (s. 1‑16). https://doi.org/10.1145/3313831.3376727

Mehlsen, C. (2024). Opmærksomhedstyveriet – hvordan vores børn blev forsøgskaniner i techeksperimentet, og hvad vi gør nu. Informations Forlag.

Regeringen. (2022). Danmarks digitaliseringsstrategi – sammen om den digitale udvikling. Finansministeriet. https://fm.dk/media/25912/danmarks-digitaliseringsstrategi_sammenom-den-digitale-udvikling_web_a.pdf

Regeringen. (2023a). Danmarks digitaliseringsstrategi – ansvar for den digitale udvikling. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet. https://digmin.dk/Media/638357207253210400/SVM%20regeringen_Danmarks%20digitaliseringsstrategi_2023_V9_Online_Final%20(1)-a.pdf

Regeringen. (2023b). Forberedt på fremtiden II. Frihed og fordybelse – et kvalitetsprogram for folkeskolen. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf23/okt/231011-forberedt-pa%CC%8A-fremtiden-2-web.pdf

Sanusi, I. T., Oyelere, S. S., Vartiainen, H., Suhonen, J. & Tukiainen, M. (2022). A systematic review of teaching and learning machine learning in K-12 education. Education and Information Technologies, 28, 5967‑5997. https://doi.org/10.1007/s10639‑022‑11416‑7

Undervisningsministeriet. (2019). Teknologiforståelse – måloversigt. https://emu.dk/sites/default/files/2019‑02/GSK.%20F%C3%A6lles%20M%C3%A5l.%20Tilg%C3%A6ngelig.%20Teknologiforst%C3%A5else.pdf

Van Mechelen, M., Smith, R. C., Tamashiro, M., Schaper, M. M., Bilstrup, K. E., Lunding, M. S., Petersen, M. G. & Iversen, O. S. (2022). Emerging technologies in K-12 education: A future HCI research agenda. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 30(3), 1‑40. https://doi.org/10.1145/3569897

Vaswani, A., Shazeer, N., Parmar, N., Uszkoreit, J., Jones, L., Gomez, A. N., Kaiser, Ł. & Polosukhin, I. (2017). Attention is all you need. Proceedings of the 31st International Conference on Neural Information Processing Systems, 6000‑6010. Curran Associates, Inc.