Hvordan bliver teknologiforståelsesfaglighed til i mødet med eksisterende fagligheder?
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v16i28.136296Abstract
Teknologiforståelse har siden dets lancering som en ny dansk faglighed været valplads for en række aktørers forsøg på at definere og afgrænse faget indadtil og udadtil. I denne artikel analyseres tre kompetenceudviklingsforløb i teknologiforståelse, der fandt sted inden for rammerne af projekt ”Teknologiforståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale” i perioden 2020 – 2021. Analyserne viser, hvordan projektdeltagernes forskellige antagelser om egen faglighed og teknologiforståelsesfaglighed indvirker på, hvordan underviserkompetencer og teknologiforståelsesfaglighed udvikler sig gennem kompetenceudviklingsforløbet. På baggrund af Bruno Latours begreb om science in the making analyseres de tre forløb for at undersøge, hvordan deltagernes faglighed udvikler sig under kompetenceudviklingsforløbet, og hvilke(n) videnskabsforståelse(r), deltagerne lægger til grund for deres kompetence- og fagudvikling. Analyserne viser, at deltagernes udgangspunkt for at møde teknologiforståelsesfaglighed synes at være, at deres egen faglighed er ready made, og at denne kun skal udsættes for mindre revideringer, mens de over tid ser muligheder for at udvikle på egen fagligehed, og nogle endda indgår i arbejdet med skabe nye faglige mødesteder mellem begge fagligheder.
Downloads
References
Andersen, L. B. (2021). Krydsende teknologiforståelser i teori og praksis. Fra problem til potentiale. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, (10), 100-126. DOI 10.7146/lt.v6i10.125621
Andersen, L. B., Brabrand, C., Buhl, M., Caprani, O., Georgsen, M., Hachmann, R., Hjorth, M., Jørnø, R. L. V., Køhrsen, L., Misfeldt, M., Nørgård, R. T., Nortvig, A.-M., & Rehder, M. M. (2022). Anbefalinger til indførsel af teknologiforståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale (s. 53). Børne og Un-dervisningsministeriet.
Black, M. (1962). Models and Metaphors: Studies in Language and Philosophy. Ithaca, NY: Cornell University Press.
Buhl, M., & Skov, K. (2021). Challenges in Educating Student Art Teachers in Technology Comprehension. ECEL conference proceedings. ECEL - European Conference on e-Learning.
Buhl, M., & Ejsing-Duun, S. (2013). En tegning af æstetik 2013. BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskul-tur,
Caeli, E. N., & Bundsgaard, J. (2019). Datalogisk tænkning og teknologiforståelse i folkeskolen tur-retur. Tids-skriftet Læring Og Medier (LOM), 11(19), 30. https://doi.org/10.7146/lom.v11i19.110919
Ejsing-Duun, S., Misfeldt, M., & Andersen, D. G. (2021). Computational thinking karakteriseret som et sæt af kompetencer: En begrebskortlægning. Learning Tech, 6(10), 405–429. https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125258
EMU Danmarks læringsportal (2023). Teknologiforståelse. https://www.emu.dk/grundskole/teknologiforstaaelse
EVA. (2021). Evaluering af teknologiforståelse i uddannelse af lærere og øvrigt pædagogisk personale (s. 56). Børne og Undervisningsministeriet. https://www.uvm.dk/publikationer/2022/220131-evaluering-af-teknologiforstaaelse-i-uddannelse-af-laerere-og-oevrigt-paedagogisk-personale
Fibiger, J., Hjorth, M., Lorentzen, R. F., & Pasgaard, N. J. (2019). Digital myndiggørelse fra Kant over Dewey til teknologiforståelse i folkeskolen. Studier i læreruddannelse og -profession, årgang 4(1), 56-76. https://tidsskrift.dk/SLP/article/view/117980
Gray, D. (2011). Actions for Retrospectives. Game Storming. https://gamestorm-
ing.com/actions-for-retrospectives/
Hansen, T. I. (2020). Teknologiforståelse som praktisk klogskab: Om variation og virksomhedsformer i tekno-logiforståelse som fag. Unge Pædagoger, 1(1), 64-73.
Hansen, T. I., Thruelsen, D. K., & Skinnebach, L. H. (2019). Socio-teknologisk fantasi og formåen: Et dobbelt didaktisk perspektiv på teknologiforståelse i læreruddannelsen. Studier i læreruddannelse og profession, 4(1), 5-27.
Kristiansen, S., & Krogstrup, H. K. (2015). Deltagende observation (2 udg.). Hans Reitzels Forlag.
Latour, B. (1987). Science in Action: How to Follow Scientists and Engineers through Society. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Latour, B. & Woolgar, S. (1979). Laboratory Life – The Construction of Scientific Facts. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
Nørgård, R. T. (2020). Teknologifantasi. Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen, 40(117), 65-79.
Slot, M. F., Hachmann, R., Hjorth, M. & Sehested, M. v. (2021). Teknologiforståelse. En beskrivende analyse af 110 undervisningsforløb. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, (10), 296-322. DOI 10.7146/lt.v6i10.125600
Staunæs, D. & Bjerg, H. (2013). Tænketeknologier. Når forandringer består - projekter forgår. Skolen i Morgen. Tidsskrift for skoleledelse, (8), 4-6.
Teknologiforståelse i folkeskolen (2023). Om forsøget med teknologiforståelse. https://tekforsøget.dk/om-forsoget/
Teknologiforståelse på professionshøjskolerne (2023). Baggrundsviden om projekt ”Teknologiforståelse i ud-dannelse af lærere og andet pædagogisk personale”. https://lutek.dk/om-projektet/
Undervisningsministeriet (2018). Læseplan for forsøgsfaget teknologiforståelse. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf18/181221-laeseplan-teknologiforstaaelse.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marianne Georgsen, Rasmus Leth Vergmann Jørnø, Mads Middelboe Rehder, Lars Bo Andersen, Mie Buhl, Mikkel Hjorth, Morten Misfeldt, Rikke Toft Nørgaard
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles published in the Journal of Learning and Media are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported Licens.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication; simultaneously articles are licensend under the Creative Commons Attribution license: Attribution-NonCommercial-NoDerviatives (by-nc-nd). Read about this license at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
---
At LOM.dk, you will also find articles from the discontinued Journal for the Continuing and Further Education of the Danish Universities (UNEV). Note that special rules apply to UNEV articles:
It is the authors and any other copyright holder who have the copyright of articles published under the auspices of UNEV, and access to the articles is contingent on users acknowledging and complying with the associated legal guidelines:
- Users may download and print one copy of any UNEV publication for private studies or research.
- The redistribution of articles or the use of these for revenue-funded activities or commercial purposes are not allowed.
- It is not allowed to distribute the URLs of UNEV articles.