Det 'hybride Zoom'
Feedback-forberedelse som motiverende ”driver” mellem det synkrone og asynkrone læringsrum
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v15i26.130478Resumé
Artiklen fokuserer på feedback som ”driver” i online-undervisning, og ser nærmere på sammenhængen mellem den underviserstyrede feedback ”på Zoom” og de studerendes selvorganiserede og feedback-relaterede forberedelsesaktiviteter ”bag om Zoom”. Der argumenteres for nødvendigheden af at se den asynkrone feedback-forberedelse og en synkron feedback-situation i undervisningen som én samlet didaktisk enhed. Det begrundes gennem et analytisk og teoretisk funderet læringsdesign med fokus på feedback-modtagerens forberedelse af et digitalt feedback-produkt til en given feedback-situation i undervisningen. Læringsdesignet udvikles og afprøves ifm. et online tilvalgskursus på Københavns Universitet i foråret 2021. Gennem et spørgeskema (N=37) og et fokusgruppeinterview (N=6) undersøges feedback-modtagerens forberedelse af et ’feedback-egnet’ produkt og indvirkningen på hans/hendes motivation og engagement i online-undervisningen. Det konkluderes, at læringsdesignet kan styrke dynamikken mellem det synkrone og asynkrone læringsrum, og dermed kvalificere den studerendes læringsudbytte. Dog skal designet afprøves didaktisk i flere kursussammenhænge for at forstå, hvad der fremmer og/eller betinger feedback-forberedelse som motiverende ”driver” i det hybride læringsrum.
Downloads
Referencer
Akçayır, G., & Akçayır, M. (2018). The flipped classroom: A review of its advantages and challenges. Computers & Education, 126, 334–345. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.07.021
Asiri, Y. A., Millard, D. E., & Weal, M. J. (2021). Assessing the Impact of Engagement and Real-Time Feedback in a Mobile Behavior Change Intervention for Supporting Critical Thinking in Engineering Research Projects. IEEE Transactions on Learning Technologies, 14(4), 445–459. https://doi.org/10.1109/TLT.2021.3104817
Austring, B. D., Gaarskjær, D., & Bille, T. (2010). Studerendes e-læringsstrategier i pædagoguddannelsen. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 4, 1–19. https://doi.org/10.7146/lom.v3i4.3932
Bengtsen, S. S., Møller, K. L., & Thunø, M. (2021). Nærvær på afstand: En undersøgelse af asynkron, mundtlig vejledning og feedback. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 16(31), 20–35. https://doi.org/10.7146/dut.v16i31.127271
Bengtsson, M., & Pedersen, R. R. (2020). Læringsdesign til udvikling af kvalitets- og bedømmelseskriterier i studerendes arbejde med kommunikationsprodukter på universitetet. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 15(28), 149–163. https://doi.org/10.7146/dut.v15i28.113383
Bertel, T. F., & Bentzen, T. Ø. (2018). Formativ evaluering med IT-systemet Peergrade: Potentialer og begrænsninger i universitetsundervisning. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 11(18), 1–22. https://doi.org/10.7146/lom.v10i18.103307
Bishop, J. L., & Verleger, M. A. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. 2013 ASEE Annual Conference & Exposition, 1–18. Retrieved from https://peer.asee.org/the-flipped-classroom-a-survey-of-the-research
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (udg.) (2015). Kvalitative metoder. En grundbog (2. udg.). København: Hans Reitzel.
Carr, J. M., Santos Rogers, K., & Kanyongo, G. (2021). Improving Student and Faculty Communication: The Impact of Texting and Electronic Feedback on Building Relationships and the Perception of Care. Research in Learning Technology, 29, 2021. https://doi.org/10.25304/rlt.v29.2463
Caviglia, F., Dalsgaard, C., Davidsen, J., & Ryberg, T. (2018). Studerendes digitale læringsmiljøer: læringsplatform eller medieøkologi? Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 11(18), 1–29. https://doi.org/10.7146/lom.v10i18.96928
Christensen, I.-M. F., Dalsgaard, C., Georgsen, M., & Hachmann, R. (2021). Undervisning, læring og teknologi under Corona-pandemien: Introduktion til Læring og Medier (LOM) nr. 24, 2021. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 14(24), 1–7. https://doi.org/10.7146/lom.v14i24.129163
Christensen, I.-M. F., Kjær, C., Lüders, B., Apollo, J., & Hansen, P. S. (2016). Hvordan skabes et learning design, der motiverer og engagerer deltagerne i et online kompetenceudviklingsforløb? Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 9(16), 1–35. https://doi.org/10.7146/lom.v9i16.24278
Cutting, C., & Larkin, K. (2021). The Impact of Weekly Formative Video Feedback on Pre-Service Teachers’ Experiences in Online Mathematics Education. Mathematics Teacher Education and Development, 23(1), 74–90.
Fang, Berlin, Wickersham-Fish, L. (2021). Individually Present, at a Distance: Faculty Perspectives on the Use of Screencasting to Give Feedback. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 30(1), 35–57.
Fischer, G. (2018). Massive Open Online Courses (MOOCs) and Rich Landscapes of Learning. A Learning Sciences Perspective. In F. Fischer, C. E. Hmelo-Silver, S. R. Goldman, & P. Reimann (Eds.), International Handbook of the Learning Sciences (pp. 368–379). New York and London: Taylor & Francis Group.
Georgsen, M. (2021). Erfaringer og oplevelser med onlineundervisning på 9 videregående uddannelsesinstitutioner i foråret 2020: Resume. https://www.ucviden.dk/da/publications/erfaringer-og-oplevelser-med-onlineundervisning-på-9-videregående
Gøtz, P. (2021). Potentialer ved online, synkron undervisning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 16(30), 108–110. https://doi.org/10.7146/dut.v16i30.123086
Halim, A., Mahzum, E., Yacob, M., Irwandi, I., Halim, L., Stracke, C. M., … Gon Shon, J. (2021). The Impact of Narrative Feedback, E-Learning Modules and Realistic Video and the Reduction of Misconception. Education Sciences, 11. https://doi.org/10.3390/educsci11040158
Halkier, B. (2018). Fokusgrupper (3. udg.). Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Hartz, C. B., Glavind, L., & Jensen, K. N. (2018). Kan eller Skal – hvordan skabes der aktivitet om e-læringsmateriale. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 11(18), 1–36. https://doi.org/10.7146/lom.v10i18.96755
Hast, M. (2021). Higher Education in Times of COVID-19: Giving Online Feedback Implementation Another Look. Higher Education Studies, 11(1), 1–7. https://doi.org/10.5539/hes.v11n1p1
Henderson, M., Ryan, T., Boud, D., Dawson, P., Phillips, M., Molloy, E., & Mahoney, P. (2021). The usefulness of feedback. Active Learning in Higher Education, 22(3), 229–243. https://doi.org/10.1177/1469787419872393
Henriksen, C. B., Bregnhøj, H., Rosthøj, S., Ceballos, A., Kaas, H., Harker-Schuch, I., Andersen, I., Larsen, S., & May, M. (2016). Technology enhanced peer learning and peer assessment. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 9(16), 1–19. https://doi.org/10.7146/lom.v9i16.24415
Herrmann, K. J., & Bager-Elsborg, A. (2018). Når forberedelse er en pligt, og undervisningen er et privilegium: et casestudie af universitetsstuderendes forberedelsespraksis. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(24), 37–54. https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96841
Hvass, H., & Heger, S. (2018). Brugbar peer feedback: Instruktion og træning, før de studerende selv skal give og modtage. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(25), 59–70. https://doi.org/10.7146/dut.v13i25.97052
Hyldegård, J.S. & Jensen, H.N. (2020). Klyngevejledning som driver for specialestuderendes videnskabelsesproces. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 15 (29), 87-104. https://doi.org/10.7146/dut.v15i29.119330
Jacobsen, D., & Bahrenscheer, J. G. (2017). Digital portfolio og peer to peer feedback - skaber transfer og engagerede studerende. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 10(17), 1–32. https://doi.org/10.7146/lom.v10i17.26342
Jensen, L. M., Burmølle, M., Johannsen, B. F., Bruun, J., & Ellegaard, M. (2020). Jagten på den gode opgave: Identifikation af kriterier og implementering af peer feedback i praksis. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 15(28), 16–30. https://doi.org/10.7146/dut.v15i28.115204
Kasch, J., van Rosmalen, P., Löhr, A., Klemke, R., Antonaci, A., & Kalz, M. (2021). Students’ perceptions of the peer-feedback experience in MOOCs. Distance Education, 42(1), 145–163. https://doi.org/10.1080/01587919.2020.1869522
Kjærbæk, L., & Christensen, I.-M. F. (2017). Mål, motivation og fokus i undervisningen – med e-portfolio. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 10(17), 1–37. https://doi.org/10.7146/lom.v10i17.25608
Konnerup, U., Bertel, L. B., & Larsen, S. (2021). Digitalt understøttet problem- og projektbaseret vejlederpraksis: Erfaringer og potentialer identificeret under COVID-19-nedlukningen. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 14(24), 1–13. https://doi.org/10.7146/lom.v14i24.125806
Leavy, P. (2017). Research Design, Quantitative, Qualitative, Mixed Methods, Arts-Based, and Community-Based Participatory Research Approaches. New York: Guilford Publications.
Lens, W. (1994). Motivation and Learning. In T. Husén & T. N. Postlethwaite (Eds.), The International Encyclopedia of Education (2nd ed., pp. 3936–3942). Oxford: Pergamon.
Lindén, J., Kanninen, M., Kupiainen, R., & Annala, J. (2019). Sensing the Same Space – Spatial Understanding and Engagement in Higher Education. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 14(27), 83–97. https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.112640
Nel, C., & Marais, E. (2021). Addressing the wicked problem of feedback during the teaching practicum. Perspectives in Education, 39(1), 410–426. https://doi.org/10.18820/2519593X/PIE.V39.I1.25
Neutzsky-Wulff, A. C. (2010). Nærværende fjernundervisning - et projekt om ikt-støttet feedback. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 3(6), 1–27. https://doi.org/10.7146/lom.v3i6.3938
Niclasen, J., & Strøbæk, P. (2019). Group versus individual supervision of university students: a qualitative study. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 14(27), 118–135. https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.109618
Nicol, D., Thomson, A., & Breslin, C. (2014). Rethinking feedback practices in higher education: a peer review perspective. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(1), 102–122.
Nordentoft, H. M., & Møller, K. L. (2020). ”Vi ved godt, at det bare er på ’note-plan´” - Studerendes digitale læringsstrategier i peer feedback via Screencast. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 13(23), 1–17. https://doi.org/10.7146/lom.v13i23.122012
Nordentoft, H. M., & Møller, K. L. (2022). Emotionelt arbejde og læring i asynkron peer-feedback. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(33), 97-115. https://doi.org/10.7146/dut.v17i33.129425
Pickard, A. J. (2013). Research methods in information (2nd ed.). London: Facet.
Shute, V. J. (2008). Focus on Formative Feedback. Review of Educational Research, 78(1), 153–189. https://doi.org/10.3102/0034654307313795
Susilana, R., & Pribadi, B. A. (2021). Constructive Online Feedback to Enhance Learning Achievement of Open and Distance Students. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 13(3), 514–528. https://doi.org/10.18844/wjet.v13i3.5959
Tabor, M. N., & von Müllen, R. (2020). Et statistikfags succesfulde omstrukturering – fokus på alignment og god feedbackpraksis. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 15(28), 51–70. https://doi.org/10.7146/dut.v15i28.113457
Viftrup, D. T., & Hvidt, N. C. (2020). Mening og relationer i flipped learning: En undersøgelse af de studerendes oplevelse af et flipped learning undervisningsforløb i videnskabsteori”. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 12(22), 1–19. https://doi.org/10.7146/lom.v12i22.119678
Wang, H., Tlili, A., Lehman, J. D., Lu, H., & Huang, R. (2021). Investigating Feedback Implemented by Instructors to Support Online Competency-Based Learning (CBL): A Multiple Case Study. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18(1), 1-21. https://doi.org/10.1186/S41239-021-00241-6
Wichmann-Hansen, G., Jensen, T. W., & O’Toole, M. S. (2020). Den varme stol. En model for peer-feedback i kollektiv vejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 15(28), 71–85. https://doi.org/10.7146/dut.v15i28.115661
Willis, J., Gibson, A., Kelly, N., Spina, N., Azordegan, J. M., & Crosswell, L. (2021). Towards Faster Feedback in Higher Education through Digitally Mediated Dialogic Loops. Australasian Journal of Educational Technology, 37(3), 22–37. https://doi.org/10.14742/AJET.5977
Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing effective feedback processes in higher education: A learning-focused approach. London, New York: Routledge.
Zaier, A., Arslan-Ari, I., & Maina, F. (2021). The Use of Video Annotation Tools and Informal Online Discussions to Explore Preservice Teachers’ Self- and Peer-Evaluation of Academic Feedback. Journal of Education, 201(1), 19–27. https://doi.org/10.1177/0022057420903269
Ziegenfuss, D. H., & Furse, C. M. (2021). Flipping the Feedback: Formative Assessment in a Flipped Freshman Circuits Class. Practical Assessment, Research & Evaluation, 26, 1-13. https://doi.org/10.7275/007t-dj06
Østergaard, L. G., Maribo, T., & Hansen, J. S. (2018). Brug af portfolioopgaver og peer feedback for at øge sammenhæng og studenterinddragelse i undervisningen – et praksiseksempel. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(24), 152–168. https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96761
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Jette Seiden Hyldegård, Volkmar Engerer
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.