VR som redskab i skole og børnehave
Træd et skridt ind i læringen
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v12i20.109326Resumé
Artiklen bidrager med perspektiver på brugen af Immersive Virtual Reality med børn i dagtilbud og skole. I to år har pædagogstuderende ved SKOLE haft adgang til VR udstyr. På baggrund af en kort introduktion, har studerende brugt VR med børn i deres praktikperioder. I artiklen viderebringes fire studerendes erfaringer med- og perspektiver på brugen af VR, på baggrund af interviews. Det gennemgående fokus er på hvordan VR kan motivere børn i en konkret pædagogisk kontekst.
Artiklen peger på at VR kan bruges til at understøtte børns motivation for læring, ved at gøre læringen mere kropslig eller virkelig. Emner der ellers bliver behandlet abstrakt, kan i VR simulationerne gøres mere konkrete. På baggrund af de studerendes erfaringer ses der tegn på at VR kan påvirke børns stressniveau og at denne effekt varer ved noget tid efter brugen. Artiklen peger desuden på at mediet kan bruges til at styrke relationer, samt at pædagogens rolle og konteksten for brug, er vigtig for motivation og læring.
Downloads
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.