Tema 1: Spildesign i Serious Games - en didaktisk udfordring?

  • Niels Henrik Helms Knowledge Lab Institut for Litteratur, Kultur og Medier SDU
  • Jess Uhre Rahbek Knowledge Lab Institut for Litteratur, Kultur og Medier SDU
Nøgleord: didaktisk gamedesign,

Resumé

I dette bidrag diskuteres problemfeltet ”didaktisk spildesign” i forhold til principper for godt spildesign og didaktisk design.  På baggrund af forskellige forskningsbidrag og udviklingen af et spilelement til støtte for behandlingen af veteraner med PTSD undersøges forholdet mellem spil og læring. Artiklen fremhæver udfordringerne ved at skabe koblinger mellem spillets rationalitet og logik i forhold til sammenhænge, hvor det ønskede resultat er læring. De forskellige rationaliteter skaber behovet for en flerfaglig udviklingsproces, men samtidig understreges det, at en sådan proces skaber behov for et struktureret metadesign, hvor forståelse af strukturer og processer i flerfaglige samarbejder gøres eksplicitte, og øger sandsynligheden for, at forskellighederne bliver ressourcer og ikke genererer atomiserede udviklingsforløb. Afslutningsvis diskuteres spillet som et særligt læringsrum, og hvorfor og hvordan det kan tænkes i forhold til andre læringsrum.

Forfatterbiografier

Niels Henrik Helms, Knowledge Lab Institut for Litteratur, Kultur og Medier SDU
Direktør, lektor
Jess Uhre Rahbek, Knowledge Lab Institut for Litteratur, Kultur og Medier SDU
Videnskabelig Assistent
Publiceret
2012-10-09
Citation/Eksport
Helms, N., & Rahbek, J. (2012). Tema 1: Spildesign i Serious Games - en didaktisk udfordring?. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 5(9). https://doi.org/10.7146/lom.v5i9.6168