Meddelelser

LOM #27: Udvikling af underviseres digitale kompetencer

2022-04-07

Redaktør: Inger-Marie F. Christensen, imc@sdu.dk, Syddansk Universitet
Redaktør: Mikkel Godsk, godsk@au.dk Aarhus Universitet
Redaktør: Jens Jørgen Hansen, jjh@sdu.dk, Syddansk Universitet
Redaktør: Søren Larsen, slars@ruc.dk, Roskilde Universitet

Efter års fokus på anskaffelse og implementering af læringsteknologier og -platforme på de videregående uddannelser, er fokus nu på at udnytte teknologien bedst muligt. I den forbindelse er udvikling af undervisernes digitale kompetencer på de videregående uddannelser, herunder at kunne anvende digital (lærings)teknologi i undervisningen samt udvikle og varetage teknologistøttet undervisning, kommet højt på både institutionernes og den politiske dagsorden. Dette er bl.a. udtrykt i det ministerielle Call for Action: Teknologisk upgrade på de videregående uddannelser (2018), den efterfølgende nationale handlingsplan Digitale kompetencer og digital læring (2019) om udvikling af undervisningen og kompetenceudvikling af underviserne, institutionernes strategier, lokale handleplaner samt initiativer til at fremme fagspecifikke teknologier på fagene. Endvidere er der et øget fokus på kvalitetssikring af underviseres pædagogiske kompetencer på videregående uddannelser (på universiteterne bl.a. konkretiseret i rammeværket for meritering af universitetspædagogiske kompetencer, 2021). Videregående uddannelsesinstitutioner er således travlt optaget af at indhente viden om, etablere, kvalitetssikre og evaluere initiativer og udvikle metoder, der støtter undervisernes udvikling af digitale kompetencer.

I LOM #27 ønsker vi at sætte fokus på dette arbejde ved at invitere artikler, der belyser, eksemplificerer, analyserer og syntetiserer de igangværende initiativer og metoder til udvikling af undervisernes digitale kompetencer. Det kan eksempelvis være empiriske studier baseret på de projekter der blev igangsat og finansieret af det ministerielle call for action, teoretiske bidrag, analyser, konkrete cases m.v., der belyser kompetenceudvikling af underviseres viden, færdigheder og kompetencer i brug af digital læringsteknologi og teknologistøttet undervisning på de videregående uddannelser. Vi er ligeledes interesserede i bidrag, der omhandler udvikling af underviseres fagdidaktiske digitale kompetencer.

Læs mere om LOM #27: Udvikling af underviseres digitale kompetencer

Nyeste nummer

Årg. 14 Nr. 24 (2021): Undervisning, læring og teknologi under Corona-pandemien

Redaktør: Inger-Marie F. Christensen, imc@sdu.dk, Syddansk Universitet
Redaktør: Christian Dalsgaard, cdalsgaard@edu.au.dk, Aarhus Universitet
Redaktør: Roland Hachmann, rhac@ucsyd.dk, UC SYD
Gæsteredaktør: Marianne Georgsen, mage@ucn.dk, UCN

I dette temanummer af LOM sætter vi fokus på corona-pandemiens konsekvenser for undervisning og læring vha. både korte artikler (2000–3000 ord, eks. referencer) og LOM’s traditionelle artikler (6000-8000 ord, eks. referencer). I marts 2020 blev alle undervisnings- og uddannelsesinstitutioner med meget kort varsel fysisk lukket ned. På få dage skulle al undervisning, vejledning og eksamen omdannes fra fysiske læringsrum til digitale læringsrum. Begrebet ”Emergency Remote Teaching”, eller “nødundervisning”, er blevet brugt som betegnelse for, at undervisningen og de didaktiske rammer hurtigt skulle omlægges i krisesituationen. Mange steder var undervisere og studerende sat under pres, da undervisningen hurtigt skulle genplanlægges ud fra de ressourcer og metoder, der umiddelbart var tilgængelige, hvilket medførte hurtige improviseringer og quick fixes. Ikke desto mindre opstod der også i perioden en lang række læringsdesigns og praksisser, der gav et boost til den digitale transformation. Således har flere undervisere lynhurtigt fået et indblik i online undervisning og teknologiens muligheder og derigennem fået blod på tanden (eller det modsatte).

Med dette nummer af LOM ønsker vi at indsamle og dele viden og erfaringer, der kan bidrage til at kvalificere og videreudvikle den digitale transformation af såvel undervisning og læring som underviseres og studerendes digitale kompetencer, samt belyse hvilken rolle nedlukningen har og har haft for underviseres og studerendes digitale undervisnings- og læringsstrategier. Endvidere ønsker temanummeret at belyse, hvilke aktører, der har spillet og kan spille en central rolle i nedlukningsperioden og hvad denne bestod i.

Publiceret: 2021-06-28

Redaktionelt

Artikler uden for tema

Se alle numre

Læring og Medier (LOM) er et elektronisk tidsskrift om anvendelse af it og digitale medier til formidling, læring, kompetenceudvikling og samarbejde.