Partnerskaber mellem elever og AI: Nye arbejdsmetoder med generativ AI
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v17i31.150410Nøgleord:
kognitiv partner, hybride hjerner, videnspraksis, generativ AI, AI-værktøjerResumé
Artiklen præsenterer en undersøgelse af gymnasieelevers anvendelse af generative AI-værktøjer som kognitive partnere til skolearbejde. Undersøgelsen består af en spørgeskemaundersøgelse blandt elever (n=546) og elevinterviews (n=18), og den er baseret på et gymnasieprojekt, hvor 22 lærere på tre skoler har gennemført undervisningsforløb med inddragelse af AI-værktøjer. Undersøgelsen viser, at eleverne ser den største anvendelighed i at anvende AI-værktøjer til at få forklaringer på faglige emneområder samt forklaringer på, hvordan de løser en opgave. Eleverne vurderer i langt mindre grad, at AI-værktøjer er velegnede til at udarbejde besvarelser, der kan anvendes direkte i afleveringer. På baggrund af undersøgelsen opstiller artiklen et begrebsapparat, der bidrager med ny viden om forskellige arbejdsmetoder for elevernes brug af AI-værktøjer til skolearbejde; eleverne anvender AI-værktøjer til udarbejdelse, forberedelse, inspiration, revision, fedback og forklaring. Undersøgelsen viser, at eleverne bruger AI-værktøjer som kognitive partnere, men synes også at udvide dette koncept ved at beskrive chatbots som kunstige mennesker, der indtager roller som lærere eller peers.
Downloads
Referencer
Boie, M. A. K., Dalsgaard, C., & Caviglia, F. (2024). Digital instinct: A keyword for making sense of students' digital practice and digital literacy. British Journal of Educational Technology, 55(2), 668-686. https://doi.org/10.1111/bjet.13398
Brinkmann, S. (2014). Unstructured and semi-structured interviewing. In P. Leavy (Ed.), The Oxford handbook of qualitative research (pp. 277–299). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199811755.013.030
Dalsgaard, C., Christensen, M. V., Caviglia, F., Skovgaard Andersen, M., Kjærgaard, H. W., & Boie, M. A. K. (2023). Sprogteknologier i fremmedsprogsundervisningen: indkredsning af en sprogfaglig teknologiforståelse: på tværs af grundskole og ungdomsuddannelse. Læring og medier (LOM), 16(28). https://doi.org/10.7146/lom.v16i28.136251
Dewey, J. (1916). Democracy and Education. New York: The Free Press.
Engeström, Y. (2015). Learning by expanding. Cambridge University Press.
Famaye, T., Adisa, I.O., Irgens, G.A. (2023). To Ban or Embrace: Students’ Perceptions Towards Adopting Advanced AI Chatbots in Schools. In: Arastoopour Irgens, G., Knight, S. (eds) Advances in Quantitative Ethnography. ICQE 2023. Communications in Computer and Information Science, vol 1895. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-47014-1_10
Guo, K., Zhong, Y., Li, D., & Chu, S. K. W. (2023). Investigating students’ engagement in chatbot-supported classroom debates, Interactive Learning Environments, DOI: 10.1080/10494820.2023.2207181
Guitton, M. J. (2023). Toward homo artificialis. Computers in Human Behavior: Artificial Humans, 1(1), 100001. https://doi.org/10.1016/j.chbah.2023.100001
Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., & Black, W.C. (1998). Multivariate Data Analysis, 5nd ed.. Prentice Hall: Upper Saddle River, NJ, USA.
Hollan, J., Hutchins, E., & Kirsh, D. (2000). Distributed cognition: toward a new foundation for human-computer interaction research. ACM Transactions on Computer-Human Interaction (TOCHI), 7(2), 174-196.
Jensen, L.X., Buhl, A., Sharma, A. et al. Generative AI and higher education: a review of claims from the first months of ChatGPT. High Educ (2024). https://doi.org/10.1007/s10734-024-01265-3
Jeon, J. (2024). Exploring AI chatbot affordances in the EFL classroom: young learners’ experiences and perspectives. Computer Assisted Language Learning, 37(1-2), 1-26.
Jonassen, D. H. (1995). Computers as cognitive tools: Learning with technology, not from technology. Journal of Computing in Higher Education, 6(2), 40. https://doi.org/10.1007/BF02941038
Kasneci, E., Sessler, K., Kuechemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., Fischer, F., Gasser, U., Groh, G., Guennemann, S., Huellermeier, E., Krusche, S., Kutyniok, G., Michaeli, T., Nerdel, C., Pfeffer, J., Poquet, O., Sailer, M., Schmidt, A., Seidel, T., Stadler, M., & Kasneci, G. (2023). ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and Individual Differences, 103, 102274. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102274
Kim, K., Kwon, K., Ottenbreit-Leftwich, A. et al. Exploring middle school students’ common naive conceptions of Artificial Intelligence concepts, and the evolution of these ideas. Educ Inf Technol 28, 9827–9854 (2023). https://doi.org/10.1007/s10639-023-11600-3
Kvale, S. (2007). Doing interviews. Sage.
Lee, J. E., & Maeng, U. (2023). Perceptions of High School Students on AI Chatbots Use in English Learning: Benefits, Concerns, and Ethical Consideration. Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 27(2), 53-72.
Limna, P., Kraiwanit, T., Jangjarat, K., Klayklung, P., & Chocksathaporn, P. (2023). The use of ChatGPT in the digital era: Perspectives on chatbot implementation. Journal of Applied Learning & Teaching, 6(1), 1-10.
Masley, N., Fattorini, L., Perrault, R., Parli, V., Reuel, A., Brynjolfsson, E., Etchemendy, J., Ligett, K., Lyons, T., Manyika, J., Niebles, J. C., Shoham, Y., Wald, R., & Clark, J. (2024). The AI Index 2024 Annual Report. Stanford University. https://aiindex.stanford.edu/wp-content/uploads/2024/04/HAI_AI-Index-Report-2024.pdf
Säljö, R. (2003). Læring i praksis: et sociokulturelt perspektiv. København: Hans Reitzels Forlag.
Säljö, R. (2012). Literacy, digital literacy and epistemic practices: The co-evolution of hybrid minds and external memory systems. Nordic Journal of Digital Literacy, 7(1), 5-19.
Säljö, R. (2010). Digital tools and challenges to institutional traditions of learning: technologies, social memory and the performative nature of learning. Journal of computer assisted learning, 26(1), 53-64.
Salomon, G., Perkins, D. N., & Globerson, T. (1991). Partners in Cognition: Extending Human Intelligence with Intelligent Technologies. Educational Researcher, 20(3), 2-9. https://doi.org/10.3102/0013189X020003002
Shaffer, D. W., & Clinton, K. A. (2006). Toolforthoughts: Reexamining Thinking in the Digital Age. Mind, Culture, and Activity, 13(4), 283. https://doi.org/10.1207/s15327884mca1304_2
Sheikh, H., Prins, C., & Schrijvers (2023). Mission AI. The new system technology. Springer.
Silverman, D. (2015). Interpreting qualitative data. Sage.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society. London: Harvard University Press.
Wertsch, J. V. (1994). The Primacy of Mediated Action in Sociocultural Studies. Mind, Culture, and Activity, Vol. 1, No. 4, p. 202-208.
Wu, R. & Yu, Z. (2023). Do AI chatbots improve students learning outcomes? Evidence from a meta-analysis. British Journal of Educational Technology, 55(1), 10-33.
Zhai, C., Wibowo, S. & Li, L.D. The effects of over-reliance on AI dialogue systems on students' cognitive abilities: a systematic review. Smart Learn. Environ. 11, 28 (2024). https://doi.org/10.1186/s40561-024-00316-7
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Christian Dalsgaard, Christopher Neil Prilop

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.