Arbejdshukommelsens indvirkning på motorisk læring
DOI:
https://doi.org/10.7146/ffi.v32i1.31962Keywords:
Arbejdshukommelse, motorisk indlæring, adaptation, børnAbstract
Enhver idrætsunderviser kan forevise og beskrive et volleyballfingerslag, og mange kan begrunde, hvorfor bevægelsen er, som den er. Men kan lige så mange undervisere forklare, hvordan arbejdshukommelsen bidrager i indlæringsfasen af den motoriske færdighed?
Underviserens evner bygger ofte på erfaringen - hvilket er godt. Udfordringen er, at det tager lang tid at oparbejde erfaringen. Måske kan man tage nogle kvantespring på ”forbedringsstigen” ved at have lidt mere teoretisk-praktisk viden om nogle af de bagvedliggende mekanismer.
Denne artikel vil derfor fokusere på arbejdshukommelsens indvirkning på motorisk indlæring. Yderligere læsning kan findes i den nye undervisningsbog Boldspil og motorisk indlæring (Wienecke, 2015).
References
Gathercole, S. E. (1999). Cognitive approaches to the development of short-term memory. Trends in Cognitive Sciences, 3, 410–419.
Kantak S., Winstein C.J. (2012). Learning–performance distinction and memory processes for motor skills: A focused review and perspective, Behavioural Brain Research, 228, 219-
231.
Riggs, K. J., McTaggart, J., Simpson, A., & Freeman, R. P. J. (2006). Changes in the capacity of visual working memory in 5- to 10-year-olds. Journal of Experimental Child Psychology, 95, 18–26.
Wienecke, J. (2015). Boldspil og motorisk indlæring, Danmark: Forlaget Hetland.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).