https://tidsskrift.dk/forumforidraet/issue/feed Forum for Idræt 2024-12-19T07:40:17+01:00 Forum for Idræt rasmus.storm@idan.dk Open Journal Systems <p>Tidsskriftet Forum for Idræt publicerer forskning og viden om idræt, bevægelse og sport inden for det historiske, humanistiske og samfundsvidenskabelige område.</p> https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/144268 Gentofte Kommunes styring af bevægelse i folkeskolen set ud fra et governmentality-perspektiv 2024-03-20T09:28:00+01:00 Hjalte Düring hjd@kg.dk <p>Hvilken rolle spiller kommunerne i implementeringen af 45 minutters daglig bevægelse i folkeskolerne? Denne artikel har til formål at udfolde Gentofte Kommunes indsats med henblik på at fremme bevægelse i deres folkeskoler. Ny forskning viser nemlig, at der er betydelige forskelle mellem kommunernes prioritering af bevægelse på folkeskoleområdet. Ved at anvende Foucaults governmentality-begreb søger denne artikel at belyse den sprogpraksis og institutionelle struktur, der er styrende for folkeskolelærernes praksis med bevægelse i Gentofte Kommune. Derved sigtes der mod at bidrage til debatten om, hvordan kommunerne i højere grad kan udvikle og strukturere bevægelse i deres folkeskoler.</p> 2024-03-20T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/144839 Effektive budskaber og kanaler til at motivere børnehaveforældre til at engagere sig i boldforeninger 2024-04-18T07:29:37+02:00 Laura Emilie Milsø Westphal Stephensen Laura_3@outlook.dk Marlene Rosager Lund Pedersen mrlpedersen@health.sdu.dk <p>De danske boldspilsforbund har fokus på at rekruttere 3-6-årige børn til boldforeningerne for at inkludere dem i foreningsidrætten. Artiklen undersøger, hvilke faktorer der motiverer børnehaveforældre til at engagere sig i boldforeninger med deres børn. Interviews med Volleyball Danmark og DBU blev udført, suppleret med forældreinterviews. Resultaterne viste, at pædagogerne var en vigtig kommunikationskanal til forældrene. Klar kommunikation med fokus på bevægelsesglæde, legende tilgang, inklusion af piger, varierede kommunikationskanaler og forståelse af forældrenes præferencer var vigtige faktorer for forældrenes engagement. Boldforeninger bør bygge relationer med pædagoger, tydeligt formidle deres tilbud, fremhæve bevægelsesglæden og bruge forskellige kanaler for effektivt at nå børnehaveforældre.</p> 2024-04-18T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/145162 Forandringer i idrættens styringssystemer 2024-05-03T11:52:03+02:00 Tobias Thune Jacobsen Tobias.Thune@live.dk <p>Artiklen undersøger, hvordan politiske dagsordener påvirker idrætssektoren, og hvordan det medfører styrings- og ledelsesmæssige forandringer i Danmarks største idrætsorganisation, Danmarks Idrætsforbund (DIF). Artiklen argumenterer for, at forholdet mellem staten og DIF afspejler flere karakteristiske træk ved et klassisk bureaukratisk styringsparadigme, der indebærer en vis grad af autonomi for DIF, mens forholdet mellem DIF og specialforbundene udgøres af en mere kompleks hybridstyringsmodel. Analyserne peger på en række aktuelle forandringsimpulser og argumenterer for, at nogle styringsprincipper nedtones periodisk, og at ledelsesidealerne justeres. Artiklen giver indblik i nogle af de styringsparadigmer, der har relevans for, hvordan idrætten organiseres, styres og ledes i dag.</p> 2024-05-03T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/147751 Idræt for alle i skolen med co-teaching? 2024-07-30T13:04:22+02:00 Anette Lisbeth Bentholm anb@ucn.dk Lonni Holm Jeppesen Nielsen lje@ucn.dk <p>Antallet af børn med særlige behov (SB) er stigende, børnene er mindre fysisk aktive, har et mindre socialt netværk, mistrives og er oftere fritaget fra idræt i skolen. Artiklen er baseret på et Design-Based-Research forløb på tre måneder, hvor idrætsteams har arbejdet med Co-teaching (CT) i idrætsundervisningen for at øge elevernes deltagelse. Resultaterne viser, at ved brug af CT kan flere elever med SB deltage i idrætsundervisningen. De væsentligste forudsætninger for øget deltagelse er, at idrætsteamet har fælles forberedelse og evaluering af undervisningen, rolleskift og undervisning i mindre grupper, men CT kan også skabe modstand mod forandring i idrætsteamet.</p> 2024-07-30T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/147784 Lokal og Social 2024-07-31T13:39:52+02:00 Aske Tybirk Kvist aske@brobold.dk <p>Denne artikel udforsker, hvordan Nørrebro Uniteds forhold til sit lokalsamfund har udviklet sig gennem foreningens 15-årige levetid. På baggrund af fem års aktionsforskningsbaseret insiderengagement, etnografisk feltarbejde og foreningshistoriske interviews stiller undersøgelsen skarpt på tre strømninger i forholdet gennem et analyseapparat, som skitserer hhv. foreningen 1) som fælles-forvaltet ressource, 2) som forpligtet fællesskab og 3) som integreret del af den lokale og sociale infrastruktur. Artiklen argumenterer for, at<br>hvis foreninger skal spille en central rolle i deres lokalsamfund, bør idrætsforskningen styrkes med åbne og eksperimentelle undersøgelser af, hvad der er på spil fra foreningslivets perspektiv.</p> 2024-07-31T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/149171 Træneren og idrætslæreren som kulturel leder 2024-09-10T12:55:42+02:00 Annemari Munk Svendsen amsvendsen@health.sdu.dk Louise Kamuk Storm lkstorm@health.sdu.dk <p>Idrætsundervisning og ungdomsidræt er to kontekster, der rummer et væsentligt potentiale i forhold til at understøtte trivsel og sociale relationer blandt børn og unge mennesker. I den forbindelse kan idrætslærere og trænere beskrives som kulturelle ledere. Denne artikel formidler indsigter fra et forskningsprojekt, der har sit teoretiske afsæt i Scheins begreb om kulturelle indlejringsmekanismer. Indsigterne bygger på både et litteraturreview, fokusgruppeinterviews, en tænketank og pilottests. Artiklen fremlægger på den baggrund fem praksisser, som karakteriserer træneren og læreren som kulturel leder. Hensigten er at inspirere studerende, trænere og idrætslærere til at udføre empiriske undersøgelser inden for området.</p> 2024-09-10T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/150408 Potentialer i dansk sportsdiplomati i mødet med autoritære regimers sportswashing og propaganda 2024-10-24T08:36:05+02:00 Tobias Thune Jacobsen Tobias.Thune@live.dk <p>Artiklen beskriver, hvordan autoritære regimer udnytter sport til storpolitisk profilering og propaganda, og argumenterer for, at Danmark bør udvikle en mere sammenhængende strategi for at imødegå denne tendens og styrke dansk sportsdiplomati. Artiklen diskuterer europæisk sportspolitik og argumenterer for nødvendigheden af en selvstændig og værdibaseret dansk strategi. Den fremhæver, at det danske sportsdiplomati er fragmenteret og føres af flere organisationer gennem forskellige fora og kanaler uden formel koordinering. Artiklen præsenterer forslag til strukturelle reformer, der sigter mod at etablere en mere effektiv og helhedsorienteret tilgang.</p> 2024-10-24T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/151585 Betydningsfulde faktorer for elevers dannelse på idrætsefterskoler 2024-11-28T09:24:24+01:00 Lise Maria Elkrog-Hansen lmhansen@health.sdu.dk Lars Breum Christiansen lbchristiansen@health.sdu.dk Sofie Schulze Morley smorley@health.sdu.dk Jan Arvidsen jarvidsen@health.sdu.dk <p>Med udgangspunkt i spørgeskemadata fra 3.336 idrætsefterskoleelever undersøger artiklen elevernes oplevelse af udvikling i otte aspekter af dannelse og sammenhængen mellem individuelle, linjefags- og skolefaktorer og aspekterne. Resultaterne viser, at eleverne oplever en udvikling gennem deres idrætsefterskoleophold i relation til de undersøgte dannelsesaspekter. Analysen identificerer, at særligt: stærkt fællesskab på linjen, linjefagslærernes arbejder med fællesskabet og en værdistyret hverdag er korreleret med dannelsesaspekterne. Diskussionen viser, at sammenhængene er genkendelige ift. eksisterende forskning. Studiet bidrager med øget forståelse for aspekter relateret til elevers dannelse på idrætsefterskoler og der gives et bud på, hvordan dannelse kan operationaliseres og undersøges kvantitativt i idrætsefterskoleregi.</p> 2024-11-28T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/152360 Undersøgelse af samarbejdet om implementeringen af Fodbold for Hjertet 2024-12-19T07:40:17+01:00 Marlene Rosager Lund Pedersen mrlpedersen@health.sdu.dk Eva Berthelsen Schmidt evaschmidt@health.sdu.dk Karsten Elmose-Østerlund kosterlund@health.sdu.dk <p>Artiklen undersøger implementeringen af Fodbold for Hjertet, som er et projekt, der vil forbedre sundheden for personer med hjertekarsygdomme. Artiklen benytter den integrerede implementeringsmodel til at analysere, hvordan samarbejdet om implementeringen af Fodbold for Hjertet er forløbet i og mellem den centrale arbejdsgruppe og fire lokale arbejdsgrupper. Datagrundlaget er fokusgruppeinterviews i arbejdsgrupperne. Analysen viser, at implementeringen sker ved netværksbaseret tværsektorielt samarbejde, hvor den centrale arbejdsgruppe har fastsat rammerne, mens de lokale arbejdsgrupper<br>tilpasser implementeringen til deres lokale forhold. Implementeringens succes ser ud til at afhænge af, at der i arbejdsgrupperne blandt andet er konvergerende interesser og gensidig afhængighed mellem aktørerne.</p> 2024-12-19T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024