https://tidsskrift.dk/forumforidraet/issue/feedForum for Idræt2025-03-19T08:33:36+01:00Forum for Idrætrasmus.storm@idan.dkOpen Journal Systems<p>Tidsskriftet Forum for Idræt publicerer forskning og viden om idræt, bevægelse og sport inden for det historiske, humanistiske og samfundsvidenskabelige område.</p>https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/152747Kritiske perspektiver på kønsdynamikker og magtstrukturer i idrætten2025-01-15T07:58:02+01:00Tobias Thune JacobsenTobias.Thune@live.dk<p>Artiklen undersøger Pierre Bourdieus teoretiske rammeværk i relation til kvinders deltagelse i idræt. Den fremhæver teoriernes relevans for forståelsen af kønsdynamikker, men problematiserer også deres begrænsninger. Bourdieus begreber har skabt værdifulde analytiske redskaber, men en statisk forståelse af maskulinitet og deterministiske konklusioner kan undervurdere kvinders indflydelse på idrætten. Artiklen argumenterer for et mere nuanceret analytisk grundlag for at forstå kønsdynamikker i idræt og peger på behovet for en mere inkluderende tilgang til kønsforståelse. Endelig sætter artiklen disse perspektiver i dialog med feministisk teori og fremhæver vigtigheden af en intersektionel tilgang til køn i sport.</p>2025-01-15T00:00:00+01:00Copyright (c) 2025 https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/152863Trip-Trap-Trapez2025-01-20T09:02:24+01:00Annemari Munk Svendsenamsvendsen@health.sdu.dkKasper Lasthein MadsenKLMA@via.dkTorben Aaes HansenToh@skoleidraet.dk<p>Artiklens afsæt er aktionsforskningsprojektet ’Mere meningsfuld idrætsundervisning i indskolingen’, hvor vi i samarbejde med pædagoger og idrætslærere har undersøgt og udviklet didaktiske greb, der understøtter meningsfulde idrætsoplevelser for elever i idrætsundervisningen i indskolingen. Artiklen præsenterer seks didaktiske greb, hvor elevernes (inter)aktioner og deres nysgerrighed og kreativitet er centrale elementer. Artiklen giver med de didaktiske greb et empirisk baseret forslag til en idrætsdidaktik for indskolingens idrætsundervisning, der kan fremme bevægelsesglæde og motivere børn til livslang fysisk aktivitet. Idrætsdidaktikken er desuden et bidrag til den internationale idrætsforskning i Meaningful Physical Education.</p>2025-01-20T00:00:00+01:00Copyright (c) 2025 https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/153169Fravalgt som talent!2025-02-06T09:42:21+01:00Jesper Stilling Olesenjeo@edu.au.dkMartin Treumer Gregersenmartin.gregersen@spillerforeningen.dk<p>Størsteparten af de spillere, der indgår i talentudvikling i danske fodboldklubber, ender med at blive fravalgt inden senioreliten. Alligevel findes der ikke mange studier af, hvordan fravælgelsen gøres meningsfuld for spillerne. Gennem et etnografisk studie af de afsluttende spillersamtaler med U19-spillerne i danske topklubber undersøger vi de narrativer, som præger samtalerne. Analysen viser, at alle deltagere fortsætter med at tale om spillernes liv inden for et præstationspædagogisk narrativ, selvom spillerne ikke har en fremtid i klubben længere. På baggrund af analysen spørger vi, hvordan spillersamtalerne kan udvikles til at hjælpe spillerne bedre til at re-orientere sig i de ændrede fremtidsudsigter.</p>2025-02-06T00:00:00+01:00Copyright (c) 2025 https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/153338Foreningsfodbold og piger med anden etnisk baggrund end dansk2025-02-20T13:13:21+01:00Stine Muldbak Andersenstine_muldbak@hotmail.comMathias Møller JespersenJespersen28@hotmail.com<p>Foreningsidrætten bliver forbundet med en række sociale potentialer i form af mangfoldighed og inklusion. Det forventes fra politisk side, at foreningsidrætten bidrager til integration af borgere med anden etnisk baggrund end dansk og til et større socialt netværk. Artiklen er baseret på et kvalitativt studie af sociale kvaliteter på to etnisk blandede U14-pigefodboldhold. Resultaterne peger på, at skolen er den mest centrale arena for etableringen af sociale relationer, men at fodboldholdet er med til at styrke relationen til hinanden og oplevelsen af at være del af et fællesskab.</p>2025-02-20T00:00:00+01:00Copyright (c) 2025 https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/156130Samskabelse om fysisk aktivitet i udskolingen – evaluering af interventionen i KreaKtive Unge2025-03-19T08:33:36+01:00Stine Beck Pedersensbpe@ucsyd.dkLars Breum Christiansenlbchristiansen@health.sdu.dk<p>Artiklen præsenterer resultaterne fra procesevalueringen af interventionen i Dansk Skoleidræts projekt KreaKtive Unge. Det afdækkes, hvilke faktorer der har betydning for kvaliteten af samskabelsesprocessen, mod at øge udskolingselevernes motivation for at være mere fysisk aktive i skoletiden. Datamaterialet udgøres af 12 semistrukturerede interviews med elever og lærere. Resultaterne peger på flere grundlæggende udfordringer, som kan tilskrives uklarhed omkring problemstillingen og ansvarsfordelingen samt manglende involvering og opbakning fra lærere og ledelse. Samskabelse med elever forudsætter medansvar og struktureret tilrettelæggelse fra lærere, skoleledelse og professionelle, som skaber den nødvendige mulighedsramme og giver passende støtte gennem hele processen – fra ideudvikling til implementering.</p>2025-03-19T00:00:00+01:00Copyright (c) 2025