Bevægelser i sundhedskultur

Authors

  • Annemari Munk Svendsen Syddansk Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/ffi.v26i2.31603

Keywords:

bevægelseskultur, sundhedskultur, forbrugskultur, mobiliseringskultur

Abstract

I artiklen kastes et blik på sundhedsbegrebet i en række undervisningsmaterialer rettet mod sundhedsundervisningen i den danske folkeskole siden 1975. Analysen af materialerne forholder forfatteren sig, til de samme tematiske omdrejningspunkter, synet på kroppen og dens natur, samt hvilken betydning dette har for den bevægelseskultur, der anbefales og legitimeres i materialerne.


The concept of health summarizes a series of meanings implying different, culture specific understandings of body, individual, and the organization of society. These different ‘health cultures’ also imply recommendations of different ‘health promoting practices’, not least different ideas of the most health promoting way to move the body.
Taking its starting point in four different teaching resources for the Danish Primary school since 1975, this article presents four different health cultures and their recommendations for movement as a health-promoting practice. The four patters function as both cultural historical observations of health in a educational context and as a challenge of the connection between health and movement we meet today.

Author Biography

Annemari Munk Svendsen, Syddansk Universitet

Annemari Munk Svendsen er cand.scient., ph.d. i idræt og sundhed. Annemari Munk Svendsen har forsket i idræt, sundhed, krop og bevægelse i kulturanalytisk perspektiv, og hun underviser i disse emner ved såvel Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet som ved Læreruddannelsen i Odense ved University College Lillebælt.

Downloads

Published

2010-07-01

How to Cite

Svendsen, A. M. (2010). Bevægelser i sundhedskultur. Forum for Idræt, 26(2). https://doi.org/10.7146/ffi.v26i2.31603

Issue

Section

Forum for Idræt - Generelt