Brug af portfolioopgaver og peer feedback for at øge sammenhæng og studenterinddragelse i undervisningen – et praksiseksempel

Authors

  • Lisa Gregersen Østergaard Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital
  • Thomas Maribo Aarhus Universitet og Region Midtjylland.
  • Janne Saltoft Hansen Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96761

Keywords:

portfolioopgaver, construct alignment, peer feedback, formativ feedback

Abstract

Formålet er at beskrive, hvordan portfolioopgaver og peer feedback kan øge sammenhængen og studenterinddragelse i et kursusforløb.

De studerende opnår indstillingsbetingelse til eksamen på deres semesterkursus ved godkendelse af mindst tre af fem portfolioopgaver. Der er tre individuelle opgaver med peer feedback og to gruppeopgaver.

I evalueringen af forløbet blev der anvendt elektroniske kursusevalueringer af alle studerende, semistruktureret interview med én studerende og mundtlige evalueringer med hhv. studerende og undervisere.

Vores resultater indikerer, at brug af portfolioopgaver og peer feedback har øget sammenhængen i kursusforløbet og sikret, at de studerende arbejder med det fag-lige stof mellem undervisningsgangene. Det har bidraget til at fremme brugen af dybdelæringsstrategi og øget refleksion. Vi vurderer, at kriteriebaserede feedback-vejledninger og rubrics har højnet de studerendes tryghed og øget kvaliteten af de-res opgavebesvarelser. Vi anser det som nødvendigt for gennemførelse af peer feedback, at de komplicerede processer ved peer feedback understøttes af et stabilt og velfungerende digitalt peer feedback-værktøj.

Author Biographies

Lisa Gregersen Østergaard, Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital

Ergoterapeut, cand.scient.san, ph.d.

Klinisk specialist i Fysioterapi- og Ergoterapiafdelingen, Aarhus Universitetshospital.

Adjunkt ved Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet.

Thomas Maribo, Aarhus Universitet og Region Midtjylland.

Fysioterapeut, cand.scient.san., ph.d.

Lektor på Sektion for klinisk socialmedicin og rehabilitering, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet.

Seniorforsker og programleder i Rehabilitering og sygefravær, DEFACTUM, Region Midtjylland.

Janne Saltoft Hansen, Aarhus Universitet

Cand.mag. i Informationsvidenskab. E-læringskonsulent på Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser (CESU), Health, Aarhus UniversitetProjektleder for Blackboard på Health

Published

2018-03-08

How to Cite

Østergaard, L. G., Maribo, T., & Hansen, J. S. (2018). Brug af portfolioopgaver og peer feedback for at øge sammenhæng og studenterinddragelse i undervisningen – et praksiseksempel. The Danish Journal of Higher Education, 13(24), 152–168. https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96761