Case-baseret undervisning – et overset værktøj for klassiske humanistiske fag

Authors

  • Caroline Schaffalitzky de Muckadell Syddansk Universitet
  • Annika Hvithamar Syddansk Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v8i14.7829

Keywords:

casebaseret undervisning, humaniora

Abstract

Casebaseret undervisning er blevet udbredt, fordi den er velegnet til at træne analyse af problemer med henblik på at foreslå løsninger. Denne artikel argumenterer for, at klassiske humanistiske fag også bør tage metoden til sig, selvom fagene typisk ikke har problemløsning som afgørende målsætning. Udviklingen skal dog hjælpes på vej.

Case-based teaching has gained currency because of its beneficial effect on skills and competences aimed at problem solving. This article argues that traditional subjects within the humanities can benefit from case-based teaching even if the subject is not essentially concerned with problem solving. However, the implementation needs to be supported in several ways.

Author Biographies

Caroline Schaffalitzky de Muckadell, Syddansk Universitet

Adjunkt, Institut for Kulturvidenskaber

Annika Hvithamar, Syddansk Universitet

Lektor, Institut for Historie

Downloads

Published

2013-03-01

How to Cite

Schaffalitzky de Muckadell, C., & Hvithamar, A. (2013). Case-baseret undervisning – et overset værktøj for klassiske humanistiske fag. The Danish Journal of Higher Education, 8(14), 41–50. https://doi.org/10.7146/dut.v8i14.7829