Hvilken faglighed mødes nye studerende med? – analyse af introforløb på naturvidenskabelige uddannelser

Authors

  • Morten Misfeldt Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v5i9.5566

Abstract

Skiftet fra gymnasiet til universitet udgør en vigtig overgang i uddannelsessystemet. Det giver derfor god mening at undersøge allerede eksisterende, velfungerende introforløb, der er
designet til at imødegå overgangsproblematikken, både for at forstå overgangsproblematikken dybere og for at pege på gode praksisser og løsninger. Denne artikel handler om studiestart
på naturvidenskabelige udannelser og fokuserer på, hvad det er for en faglighed, nye studerende mødes med på de første kurser i deres uddannelse. Undersøgelsen peger på, at begrebet
faglighed i forbindelse med introducerende forløb på universitet kan bestå af flere ting. Undersøgelsens centrale resultat er, at et nuanceret syn på, hvad faglighed er, kan forklare de studerendes, for os ret overraskende, opfattelser af fokus og fagligt udbytte i de undersøgte introforløb.

Downloads

Published

2010-09-01

How to Cite

Misfeldt, M. (2010). Hvilken faglighed mødes nye studerende med? – analyse af introforløb på naturvidenskabelige uddannelser. The Danish Journal of Higher Education, 5(9), 18–23. https://doi.org/10.7146/dut.v5i9.5566