At lære sig "de kloge damers" sprog: Studerendes perspektiver på akademisk skrivning

Authors

  • Lars Holm Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet
  • Nana Clemensen Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v12i23.23911

Keywords:

academic writing, academic literacy, writer identity

Abstract

Mange steder i verden har universiteter gradvist forandret sig fra elite- til masse-institutioner. Også i Danmark har et stigende antal ”non-traditional students” (Lil-lis, 2001) affødt en tilsvarende interesse for akademisk skrivning, f. eks. i oprettel-sen af akademiske skrivecentre og udgivelsen af akademiske skrivehåndbøger. Med afsæt i en kvalitativ interviewundersøgelse, belyst i et sociokulturelt perspektiv på akademisk tekstproduktion, undersøger vi 12 studerendes erfaringer med konventioner for akademisk tekstproduktion på Pædagogisk Antropologi – en kandidatuddannelse, som overvejende optager professionsbachelorer. Studerendes erfaringer fra undervisning, opgaveskrivning og studiegrupper analyseres i et academic literacies-perspektiv (Lea & Street, 1998) med særlig vægt på begrebet writer identity (Ivanič, 1998). Undersøgelsen viser, hvordan de studerende generelt orienterer sig mod en autoritativ forståelse af akademisk tekstproduktion, som de selv har ringe indflydelse på. I forlængelse heraf argumenterer vi for en Bakhtinsk inspireret dialogisme (Lillis, 2003) som en mulighed for at åbne et mere demokratisk rum for såvel studerende som undervisere.

Author Biographies

Lars Holm, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet

Lars Holm (f. 1952) er ansat som lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, DPU, Aarhus Universitet. Han forsker i literacy og sprog som social praksis. Han har tidligere forsket i undervisningen i dansk som andetsprog for voksne og i heldagsskoler og forsker for øjeblikket i praksis omkring institutionelle vurderinger af børns sprog og literacy inden for henholdsvis dagtilbudsområdet og folkeskoleområder.

Nana Clemensen, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet

Nana Clemensen (f. 1976) er ansat som adjunkt ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, DPU, Aarhus Universitet. Hun forsker i sprogsocialisering blandt børn og unge i forskellige fællesskaber som familien, uddannelsesinstitutionen og børnegruppen. Hun har tidligere studeret børns indbyrdes forhandlinger af sociale roller, relationer og magtforhold i et zambiansk landsbysamfund.

Downloads

Published

2017-10-03

How to Cite

Holm, L., & Clemensen, N. (2017). At lære sig "de kloge damers" sprog: Studerendes perspektiver på akademisk skrivning. The Danish Journal of Higher Education, 12(23), 37–51. https://doi.org/10.7146/dut.v12i23.23911