At lære at se lyset

lysiagttagelse fra det analoge til det digitale

Authors

  • Katja Bülow Det Kongelige Akademi
  • Inger Louise Berling Hyams Uafhængig forsker
  • Anette Kreutzberg Det Kongelige Akademi
  • Louise Grønlund Det Kongelige Akademi
  • Karina Mose Det Kongelige Akademi

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i39.159527

Abstract

Artiklen undersøger dagslyslaboratoriets pædagogiske relevans i en tid, hvor digitale værktøjer præger arkitektuddannelsen. Med udgangspunkt i en gennemgang af lysundervisningens udvikling og to konkrete undervisningsforløb diskuteres træning af lysiagttagelse i forhold til de studerendes brug af analoge og digitale redskaber. Digitale værktøjer i form af 3D-modeller og simuleringsprogrammer bruges til at foretage analyser og visualiseringer, men de medierer lyset gennem repræsentationer, der ikke nødvendigvis tager udgangspunkt i en kropslig sanset erfaring med dagslys og rum. Det analoge dagslyslaboratorie muliggør derimod umedieret sanselig iagttagelse af dagslys i fysiske skalamodeller og understøtter dermed en undersøgende, reflekterende praksis. Artiklen argumenterer for, at laboratoriets multistabile potentiale gør det til et væsentligt redskab for læringsforløb, der kan styrke de studerendes evne til at forbinde iagttagelse, eksperiment og arkitektonisk formgivning. I kombination med digitale redskaber fremstår laboratoriet ikke som en forældet teknologi, men som en modpol og et nødvendigt supplement, der bidrager til en helhedsorienteret læring i dagslys og arkitektur.

References

Botin, L. & Berling Hyams I. (2021) Postphenomenology and Architecture: Human Technology Relations in the Built Environment. 1st ed., Lexington Books. https://doi.org/10.5040/9781978722545

Christensen, E. (1976). Sol på Akademiet. Særtryk fra tidsskriftet Arkitekten 10-1976.

Egan, D. M. & Olgyay, V., (2001). Architectural Lighting (2nd ed.). McGraw-Hill.

Guzowski, M. (2018). The Art of Architectural Daylighting. Laurence King Publishing.

Jørgensen, L. B. (1994). Vilhelm Lauritzen 1894-1984. I Jørgensen, L. B. & Sestoft, J. & Lund, M. (Red.), Vilhelm Lauritzen. En moderne arkitekt (s. 28). Bergiafonden-Aristo.

Kreutzberg, A., & Bülow, K. (2019). Establishing daylight studies inside architectural scale models with 360° panoramas viewed in VR. Afhandling præsenteret på VIRTUALLY REAL - 7th eCAADe Regional International Symposium, Aalborg, Danmark. https://doi.org/10.52842/conf.ecaade.2018.2.745

Kreutzberg, A., & Mose, K. (2021). Sketching Artificial Lighting Design with Scale Models and VR. 101-106. Proceedings DCA (Design Communication Association) CONFERENCE 2021, Atlanta, Georgia, USA.

Rasmussen, S. E. (1966). Om at opleve arkitektur (2. udg.). G. E. C. Gads Forlag.

Reinhart, C. (2014) Daylighting Handbook I. Fundamentals Designing with the Sun (1st ed.). Building Technology Press.

Schön, D. A. (1992). The Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. Routledge.

Van Gerrewey, C. (2020) Seven Aims and Claims of the Architectural Model. I Maillard, N. & Veillon, C. (Red.), Isle of Models. Architecture and Scale. Triest Verlag für Architektur.

Verbeek, P. P. C. C. (2001). Don Ihde: The Technological Lifeworld. I Achterhuis, H. J. (Red.), American Philosophy of Technology: The Empirical Turn. (pp. 119-146). (Indiana Series in the Philosophy of Technology). Indiana University Press.

Voltelen, M. (1976). Belysningslære. Kompendium fra forelæsninger af Mogens Voltelen. Kunstakademiets Arkitektskole. Institut for Byggeteknik. Belysningslaboratoriet.

Voltelen, M. (1978) Arkitektskolen fra 20'erne til i dag. I Christensen, E. & Frandsen, S. (Eds.), VOLTELEN, artikler gennem halvtreds år (s. 123-128)

Downloads

Published

2025-12-18

How to Cite

Bülow, K., Berling Hyams, I. L., Kreutzberg, A., Grønlund, L., & Mose, K. (2025). At lære at se lyset: lysiagttagelse fra det analoge til det digitale. The Danish Journal of Higher Education, 20(39). https://doi.org/10.7146/dut.v20i39.159527

Issue

Section

Article