Eksamener på universiteterne bør gentænkes
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i39.153260Abstract
Artiklen argumenterer for en gentænkning af eksamenssystemet for videregående uddannelser. Eksamen bør ikke udelukkende betragtes som redskab til at vurdere, om de studerende opfylder målbeskrivelsen; eksamen spiller også en rolle i den samlede læreproces. Bedømmelsen af de studerendes præstationer er en proces, hvor intentionen er, at de studerende motiveres til at engagere sig kritisk med fagligt materiale og tilegner sig færdigheder og kompetencer. Bedømmelsesprocesser fungerer derved både som spejl og kompas i undervisningen, idet de reflekterer det fagligt niveau og guider den akademiske dannelse.
Teknologiske fremskridt, fx GAI, og et dynamisk arbejdsmarked skaber et presserende behov for at gentænke eksamenssystemet. Uden en tilpasning risikerer det eksisterende system at svigte udviklingen af relevante kompetencer til fremtiden.
Artiklen foreslår en differentieret eksamenstilgang, der rækker ud over variation i prøveformater, men som integrerer bedømmelse for og som læring. Tilgangen fremmer faglig og personlig udvikling og styrker sammenhæng mellem bedømmelsesproces og læreproces.
References
ChatGPT 4.0 er blevet anvendt til at forbedre artiklens sprog og læsevenlighed.
Adams, R. J., et al. AERA, APA, & NCME (2014). The Standards for educational and psycho-logical testing (AER Association, AP Association, & NC o. M. i. Education Eds.). Washington: American Educational Research Association.
Bearman, M., Dawson, P., Boud, D., Bennett, S., Hall, M., & Molloy, E. (2016). Support for assessment practice: developing the Assessment Design Decisions Framework. Teaching in Higher Education, 21(5), 545-556. https://doi.org/10.1080/13562517.2016.1160217
Bearman, M, Ajjawi, R,Boud, D., Tai, J & Dawson, P (2023). CRADLE Suggests... Assessment and genAI. figshare. Online resource. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.22494178.v1
Bell, A.R. & Brooks, C. (2018). What makes students satisfied? A discussion and analysis of the UK's national student survey, Journal of Further and Higher Education, 42:8, 1118-1142, https://doi.org/10.1080/0309877X.2017.1349886
Bjælde, O. E., Boud, D., & Lindberg, A. B. (2023). Designing feedback activities to help low-performing students. Active Learning in Higher Education, 14697874231212820.
https://doi.org/10.1177/14697874231212820
Bjælde, O. E. & Lindberg A. B. (2021). "DUT Guide om løbende bedømmelse". Dansk universitetspædagogisk tidsskrift,16(31), s. 79-93. https://doi.org/10.7146/dut.v16i31.128036
Bjælde, O.E., Jørgensen, T. H., & Lindberg, A. B. (2017). Continuous assessment in higher education in Denmark. Dansk universitetspædagogisk tidsskrift, 12(23), 1-19. https://doi.org/10.7146/dut.v12i23.25634
Black, P., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D. (2004). Working inside the black box: Assessment for learning in the classroom. Phi Delta Kappan, 86 (1), 8-21. https://doi.org/10.1177/003172170408600105
Boud, D., Ajjawi, R., Dawson, P., & Tai, J. (2018). Developing Evaluative Judgement in Higher Education. Assessment for Knowing and Producing Quality Work. Routledge https://doi.org/10.4324/9781315109251
Carless, D. (2015). Excellence in University Assessment. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315740621
Carless, D, et al. (2017). Scaling up Assessment for Learning in Higher Education. 1st ed., vol. 5, Springer Singapore Pte. Limited, 2017, https://doi.org/10.1007/978-981-10-3045-1
Dawson, P., Bearman, M., Dollinger, M. & Boud, D. (2024): Validity matters more than cheating, Assessment & Evaluation in Higher Education, https://doi.org/10.1080/02602938.2024.2386662
Dyhrberg O'Neill, L. (2024). Assessment of student debates in support of active learning? Students' perceptions of a debate-based oral final exam. Active Learning in Higher Education, https://doi.org/10.1177/14697874241245665
French, S., Dickerson, A. & Mulder, R.A. (2023). A review of the benefits and drawbacks of high-stakes final examinations in higher education. Higher Education 88, 893-918. https://doi.org/10.1007/s10734-023-01148-z
Hattie, J. (2015). The applicability of Visible Learning to higher education. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 1(1), 79-91 https://doi.org/10.1037/stl0000021
HEA (Higher Education Academy, UK) (2012). A Marked Improvement: Transforming Assessment in Higher Education.
Kane, M. T. (2006). Validation. In R. L Brennan (Ed.), Educational measurement (pp. 17-64). ACE/Praeger
Mazon, M. (2017). Forsker: Dødhamrende god idé at droppe karakterer. Djøfbladet, 11.10.2017. https://www.djoefbladet.dk/artikler/2017/10/doedhamrende-god-ide-at-droppe-karakterer
McArthur, J. (2023). "Rethinking Authentic Assessment: Work, Well-Being, and Society." Higher Education, vol. 85, no. 1, pp. 85-101, https://doi.org/10.1007/s10734-022-00822-y
Messick, S. Linn RL. (1989). Validity. Educational measurement 1989 3rd ed New York Macmillan 13-103
Mezirow, J. (1991): Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey Bass
Klein Degerbøl, S., Blohm Graversen, T., Lyngby Von Müllen, R. & Wick, P.J. (2025): Aktiv læring. Teach. Københavns Universitet. https://researchprofiles.ku.dk/da/publications/aktiv-læring
Københavns Universitets nye principper for anvendelsen af GAI (gældende fra efterår 2025) - kan rekvireres
Københavns universitet, Eksamenskatalog Samfundsvidenskabelige Fakultet: (Intranet, 13. feb. 2025). Kan rekvireres.
Lodge, J.M., Howard, S., Bearman, M., Dawson, P & Associates (2023). Assessment reform for the age of Artificial Intelligence. Tertiary Education Quality and Standards Agency
OpenAI. (2025). ChatGPT 4.0 [Large language model]. https://chat.openai.
Piwek,P. & Savage, S. (2022). Student co-design of confidence-building formative assessment for Level 1 Computing and IT-students. eSTEeM project final report. https://university.open.ac.uk/scholarship-and-innovation/esteem/sites/www.open.ac.uk.scholarship-and-innovation.esteem/files/resources/Paul%20Piwek%20and%20Simon%20Savage,%20Student%20co-design.%20eSTEeM%20Final%20Report.pdf
Ramsden, P. (2003). Learning to teach in higher education, 2. udgave. London: Routledge/Falmer
https://doi.org/10.4324/9780203507711
Rienecker, L., Troelsen, R. (2023). Universitetspædagogik i oversigt - Begreber og metoder. Frederiksberg: Samfundslitteratur
Rundle, K, Curtis, G. & Clare, J. (2020): Why students choose not to cheat. In Bretag, E. (ed.) (2020): A research Agenda for Academic Integrity. Edward Elga. Bem,. The model is on page 102 and is called: A modified routine activity theory model of the causes of, and barriers preventing plagiarism and contract cheating.
https://doi.org/10.4337/9781789903775.00014
Sadler, R. in Blömeke, S.,Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kuhn, C. & Fege, J. (0213): Modeling and Measuring Competencies in Higher Education. Rotterdam: SensePublishers, s.13-27
Tai, J., Ajjawi, R.; Boud, D.; Dawson, P. and Panadero E. (2018). "Developing Evaluative Judgement: Enabling Students to Make Decisions about the Quality of Work." Higher Education 76 (3): https://doi.org/10.1007/s10734-017-0220-3
Trotter, E. (2006) Student perceptions of continuous summative assessment, Assessment & Evaluation in Higher Education, 31:5, 505-521, https://doi.org/10.1080/02602930600679506
Van der Vleuten, C. P., Schuwirth, L., Driessen, E., Dijkstra, J., Tigelaar, D., Baartman, L., & van Tartwijk, J. (2012). A model for programmatic assessment fit for purpose. Medical Teacher, 34(3), 205-214. https://doi.org/10.3109/0142159X.2012.652239
Villarroel, V., Bloxham, S., Bruna, D., Bruna C. & Herrera-Seda, C. (2018). Authentic assessment: creating a blueprint for course design, Assessment & Evaluation in Higher Education, 43:5, 840-854, https://doi.org/10.1080/02602938.2017.1412396
Villarroel, V., Boud, D., Bloxham, S., Bruna, D. & Bruna, C. (2020) Using principles of authentic assessment to redesign written examinations and tests, Innovations in Education and Teaching International, 57:1, 38-49, https://doi.org/10.1080/14703297.2018.1564882
Wick,P., Portefée Hjortsø, C., Milkovic Rasmussen, R. Berg, P. (2016): Bedømmelse og evaluering i innovations- og entreprenørskabsundervisning på de danske universiteter. Fonden for Entreprenørskab. https://ffefonden.dk/fonden-som-videncenter/vidensamling2/bedommelse-og-evaluering-i-innovations-og-entreprenorskabsundervisning-pa-de-danske-universiteter/
Winstone, N. & Carless, D. (2020). Designing effective feedback processes in higher education. A learning-focused approach. Routledge: Abingdon. https://doi.org/10.4324/9781351115940
Yan, Z. & Boud, D. (2021). Conceptualising assessment as learning (p. 6). In Yan, Z. & Yang, L. (Eds.), Assessment as learning: Maximising opportunities for student learning and achievement. New York: Routledge https://doi.org/10.4324/9781003052081-2
Aarhus Universitet: "Prøveformer på AU": https://kvalitet.au.dk/aarhus-universitet/studieordninger-paa-au/centrale-elementer-i-en-studieordning/proeveform
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.