Sheep in wolf's clothing

a pragmatic and good-hearted manipulative approach to teaching

Authors

  • Benjamin Thomas Jermiin Anker Copenhagen Business School

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.151516

Abstract

Denne artikel argumenterer for en ny universitetspædagogisk undervisningstilgang, kaldet Får i ulveklæder, der skal understøtte de studerendes læring og trivsel i en tid med overdrevent karakterfokus. Tilgangen bygger på engagementssociologien, der beskæftiger sig med, hvordan mennesker engagerer sig i deres omverden. Teorien opstiller planengagementet over for eksplorationsengagementet, hvilket henholdsvis ligger bag det instrumentelle og det nysgerrige læringsblik. Et overdrevent karakterfokus medfører et dominerende planengagement (ulven), hvilket kan undertrykke de studerendes eksplorationsengagement (fåret) og dermed skade deres læring og trivsel. Får i ulveklæder anerkender og arbejder pragmatisk med det dominerende planengagement hos de studerende, men forsøger at bringe eksplorationsengagementet tilbage. Det gøres ved, at man som underviser foregiver at give de studerende den nemmeste vej til 12-tallet, men i virkeligheden tager man dem på en langt mere berigende læringsrejse.

References

Biggs, J., Tang, C., & Kennedy, G. (2022). Teaching for quality learning at university (5th ed.). Open University Press, McGraw Hill.

Carlsen, M., Ryberg, M., & Hansen, M. (2024). Kompromisser, kritik og kompositionskunst i uddannelse: En introduktion til Laurent Thévenots engagementssociologi. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 55-71.

Gokcen, N. (2014). The rise of student consumerism. Psychologist. British Psychological Society.

Hansen, M. (2023). Laurent Thévenot's sociology of regimes of engagement and grammars of commonality. Handbook of Economics and Sociology of Conventions, 1-19. https://doi.org/10.1007/978-3-030-52130-1_61-1

Hein, H. H. (2019). Motivation: Motivationsteori og praktisk anvendelse. Hans Reitzels Forlag.

Hoff, N. K., & Anker, B. (2018). The Liberal Plan Tyranny at CBS: A pragmatic sociological case study of engagement and critique in a Danish higher education institution. Copenhagen Business School.

Højsgaard, L. (2024). Et får i ulveklæder. Forskerforum. https://dm.dk/forskerforum/magasinet/2024/forskerforum-nr-6-2024/et-faar-i-ulveklaeder/

Jensen, A. F. (2009). Projektsamfundet. Aarhus Universitetsforlag.

Kierkegaard, S. A. (1859). Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed. En ligefrem Meddelelse, Rapport til Historien. C. A. Reitzels Forlag.

Kjærbæk, L., & Christensen, I. M. F. (2017). Mål, motivation og fokus i undervisningen - med e-portfolio. Læring & Medier, (17).

https://doi.org/10.7146/lom.v10i17.25608

Rosa, H. (2023, December 4). Hvis du vil måle resonans hos mennesker, så se på gnisten i deres øjne. Mandag Morgen. https://www.mm.dk/artikel/hartmut-rosa-hvis-du-vil-maale-resonans-hos-mennesker-saa-se-paa-gnisten-i-deres-oejne

Thévenot, L. (2013). The human being invested in social forms: Four extensions of the notion of engagement. In L. Thévenot, Engaging with the World. Taylor & Francis.

Downloads

Published

2025-05-15

How to Cite

Anker, B. T. J. (2025). Sheep in wolf’s clothing: a pragmatic and good-hearted manipulative approach to teaching. The Danish Journal of Higher Education, 20(38). https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.151516