Sheep in wolf's clothing
a pragmatic and good-hearted manipulative approach to teaching
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.151516Abstract
Denne artikel argumenterer for en ny universitetspædagogisk undervisningstilgang, kaldet Får i ulveklæder, der skal understøtte de studerendes læring og trivsel i en tid med overdrevent karakterfokus. Tilgangen bygger på engagementssociologien, der beskæftiger sig med, hvordan mennesker engagerer sig i deres omverden. Teorien opstiller planengagementet over for eksplorationsengagementet, hvilket henholdsvis ligger bag det instrumentelle og det nysgerrige læringsblik. Et overdrevent karakterfokus medfører et dominerende planengagement (ulven), hvilket kan undertrykke de studerendes eksplorationsengagement (fåret) og dermed skade deres læring og trivsel. Får i ulveklæder anerkender og arbejder pragmatisk med det dominerende planengagement hos de studerende, men forsøger at bringe eksplorationsengagementet tilbage. Det gøres ved, at man som underviser foregiver at give de studerende den nemmeste vej til 12-tallet, men i virkeligheden tager man dem på en langt mere berigende læringsrejse.
References
Biggs, J., Tang, C., & Kennedy, G. (2022). Teaching for quality learning at university (5th ed.). Open University Press, McGraw Hill.
Carlsen, M., Ryberg, M., & Hansen, M. (2024). Kompromisser, kritik og kompositionskunst i uddannelse: En introduktion til Laurent Thévenots engagementssociologi. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 55-71.
Gokcen, N. (2014). The rise of student consumerism. Psychologist. British Psychological Society.
Hansen, M. (2023). Laurent Thévenot's sociology of regimes of engagement and grammars of commonality. Handbook of Economics and Sociology of Conventions, 1-19. https://doi.org/10.1007/978-3-030-52130-1_61-1
Hein, H. H. (2019). Motivation: Motivationsteori og praktisk anvendelse. Hans Reitzels Forlag.
Hoff, N. K., & Anker, B. (2018). The Liberal Plan Tyranny at CBS: A pragmatic sociological case study of engagement and critique in a Danish higher education institution. Copenhagen Business School.
Højsgaard, L. (2024). Et får i ulveklæder. Forskerforum. https://dm.dk/forskerforum/magasinet/2024/forskerforum-nr-6-2024/et-faar-i-ulveklaeder/
Jensen, A. F. (2009). Projektsamfundet. Aarhus Universitetsforlag.
Kierkegaard, S. A. (1859). Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed. En ligefrem Meddelelse, Rapport til Historien. C. A. Reitzels Forlag.
Kjærbæk, L., & Christensen, I. M. F. (2017). Mål, motivation og fokus i undervisningen - med e-portfolio. Læring & Medier, (17).
https://doi.org/10.7146/lom.v10i17.25608
Rosa, H. (2023, December 4). Hvis du vil måle resonans hos mennesker, så se på gnisten i deres øjne. Mandag Morgen. https://www.mm.dk/artikel/hartmut-rosa-hvis-du-vil-maale-resonans-hos-mennesker-saa-se-paa-gnisten-i-deres-oejne
Thévenot, L. (2013). The human being invested in social forms: Four extensions of the notion of engagement. In L. Thévenot, Engaging with the World. Taylor & Francis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.