Diversitet som styrke i gruppearbejde – et casestudie

Authors

  • Peter Rudbeck Københavns Erhvervsakademi

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.148820

Abstract

Artiklen tilbyder et perspektiv på, hvordan der kan designes didaktisk for at kunne favne en studentergruppe med stor diversitet. Gennem et casestudie af bygningskonstruktøruddannelsen på KEA undersøges, hvordan studerende gives mulighed for at få erfaringer med hinanden gennem deltagelse i en række arbejdsgrupper, og hvordan de kan bruge denne erfaring til at fungere i grupper, der favner diversitet og hjælper gruppemedlemmerne gennem studiet. Studiet består af dokumentanalyse samt interviews med en chef, to undervisere og tre studerende. Undersøgelsen viser, at den didaktiske metode, der bruges på bygningskonstruktøruddannelsen, kan skabe et inkluderende fællesskab for alle studerende frem for at tilbyde individuelle didaktiske løsninger til forskellige grupper.

Metoden kan tjene som inspiration for alle uddannelsesinstitutioner og adresserer dermed et aktuelt behov for at rumme en stigende diversitet blandt studerende på danske videregående uddannelser.

References

Andreasen, K. E., & Jensen, A. A. (2019). Hvad er didaktik. Akademisk Forlag.

Bendix Petersen, E., & Sørensen, K. A. (2019). Projektgruppen - hvordan gør vi? En håndbog til universitetsstuderende. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Bom, A. K., & Troelsen, R. (2016). Stilladsering i praksis - mellem ramme og læringsfællesskab. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 11(21), 21-30. https://doi.org/10.7146/dut.v11i21.23108

Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (Red.). (2015). Kvalitative metoder: En grundbog (2. udg.). Hans Reitzels Forlag.

Buch, B., Jensen, U. H., Nortvig, A.-M., & Christiansen, R. B. (2022). Studiegruppearbejde på videregående uddannelser: Et litteraturreview. Unge Pædagoger, (2), 29-40.

Dahlbæk, A. (2019). Studiegruppen: Etablering, facilitering og udvikling (2. udg.). Dansk Psykologisk Forlag.

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). (2015). Fordelingen af det stigende optag på erhvervsakademiuddannelserne. https://eva.dk/Media/638409061813362349/Fordelingen%20af%20det%20stigende%20optag%20pa%20erhvervsakademierne.pdf

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). (2018). Udviklingen i optaget på de videregående uddannelser. https://eva.dk/Media/638403107109691584/Udviklingen%20i%20optaget%20p%C3%A5%20de%20videreg%C3%A5ende%20uddannelser.pdf

Duch, H. (Red.). (2023). Gruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser: Begrundelser og perspektiver. Frydenlund.

Hansen, J. T., & Nielsen, K. (1999). Stilladsering - en pædagogisk metafor. Aarhus Universitetsforlag.

Jacobsen, D. (2020). Tværprofessionelle studiegrupper: En håndbog. Samfundslitteratur.

Jonasson, C., & Lauring, J. (2010). Diversitet og gruppeperformance: Et studie af undervisere på universitetsniveau. Scandinavian Journal of Organizational Psychology, 2(2), 15-16.

Larsen, L., Weber, S. S., & Wulf-Andersen, T. Ø. (2020). Asynkronitet og sortering i et accelereret uddannelsessystem. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 20(1).

Luthra, P. (2021). Diversifying diversity: Your guide to being an active ally of inclusion in the workplace. Diversifying Diversity ApS.

Rask, L., Birk Hansen, M., Ravn, I., Rask, A.K. (2018): Studiegrupper - Samarbejde og facilitering.

Roller og opgaver på KEA BYG. (2024, 28. august). Hentet fra KEA Bygs intranet.

Studenterrådgivningen. (2024, 25. august). Model til analyse af studiegruppe. https://srg.dk/media/9036/vrkt0ak.pdf

Studieordning for bygningskonstruktøruddannelsen på KEA. (2024, 28. august). https://studieordninger.KEA.dk/2024/32/195

Williams, J. C. (2023). Bryd bias: Skab reel inklusion. København: Djøf Forlag.

Downloads

Published

2025-05-15

How to Cite

Rudbeck, P. (2025). Diversitet som styrke i gruppearbejde – et casestudie. The Danish Journal of Higher Education, 20(38). https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.148820