Kampen for og imod eksplicitering i det universitetspædagogiske praksisfelt
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v19i36.144454Abstract
Abstract
Det universitetspædagogiske praksisfelt i Danmark kendetegnes af nogle gennemgående brudflader, som har betydning for samarbejdet mellem professionelle universitetspædagoger og forskere, der underviser (VIP). I denne artikel undersøger jeg én af disse brudflader med afsæt i det, jeg kalder ’pædagogisk eksplicitering’. Spørgsmålet der driver undersøgelsen er, hvorfor mange universitetspædagoger (og andre) er for eksplicitering, og hvorfor mange VIP er skeptiske eller direkte imod. Hvad informerer de to forskellige positioner, og hvad sker der, når de mødes? Analysen baserer sig på data indsamlet gennem etnografisk deltagerobservation og anvender et diskursanalytisk perspektiv, hvor fokus er på den diskursive praksis og dennes rationaler og implikationer. Artiklen konkluderer blandt andet, at der er to væsensforskellige pædagogiske sprog i spil, selvom de to diskurspositioner ikke kan genkende dem hos hinanden. Indlægget er tænkt som en invitation til refleksion over hversagspraksis og værdier.
References
Biggs, J. & Tang, C. (2007. Teaching for Quality Learning at University. Third edition. McGrawhill: London.
Forskerforum (2012. Uni-pædagogik med laveste fællesnævner. Nr. 253, p. 24-25. https://www.forskerforum.dk/media/36178/ff-253.pdf
Foucault, M. (1980). Power/Knowledge. Selected interviews and other writings 1972-1977. Ed. Colin Gorden. Pantheon Books: New York.
Hayes, D. (2021). How the University Lost Its Way: Sixteen Threats to Academic Freedom. Postdigital Science Education 3, 7-14. https://doi.org/10.1007/s42438-019-00079-2
MacLure, M. (2003). Discourse in educational and social research. Open University Press: Buckingham.
Petersen, E.B. (2004). Academic boundary work: the discursive constitution of 'scientificity' amongst researchers in the social sciences and humanities. Doctoral dissertation, University of Copenhagen.
Petersen, E.B. (2013). Cutting Edge(s): an ethnographic drama in three acts. Cultural Studies >-< Critical Methodologies. 13(4) 293-298. https://doi.org/10.1177/1532708613487876
Petersen, E.B (2024). Academic citizenship: A radical practice perspective. Journal of Praxis in Higher Education 6(2) 31-44. https://doi.org/10.47989/kpdc476
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.