Oecon-uddannelsen på AAUBS - Pluralisme og Problem-based learning
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v17i33.129713Abstract
Med den seneste internationale finanskrise i 2007/8 som baggrund har der fra forskellig side været sat et særligt fokus på, om de studerende nu bliver undervist i økonomi på den mest givende måde. Hvilke fortællinger om økonomi skal de studerende præsenteres for? Og hvilke undervisningsmæssig tilgange er mest hensigtsmæssige i henseende til at få de studerende gjort til selvstændige og kritisk reflekterende kandidater i økonomi? På Aalborg University Business School har vi i mange år forfulgt en pluralistisk tilgang. Vi bestræber os på at give de økonomistuderende en så fyldig værktøjskasse som muligt indeholdende forskellige økonomiske teorirammer og en flerhed af metoder, ligesom de gives flere muligheder for at skrive projekter i løbet af studiet. Problembaseret læring i Aalborg er velafprøvet og har i virkeligheden været på banen mange år før der blev efterlyst nye undervisningsformer inden for økonomi.
References
Adolphsen, Jes (1995). Problemer i videnskab: en erkendelsesteoretisk begrundelse for problemorientering. Aalborg Universitetsforlag, Aalborg.
Bhaskar, R. (1993). Dialectic: The Pulse of Freedom, Verso, London.
Croushore, D. (2019). What should we teach in intermediate macroeconomics? The Journal of Economic Education, 50(3), 265-68. https://doi.org/10.1080/00220485.2019.1618770
Duch, B.J. et al (2001). The Power of Problem-Based Learning, Stylus Publishing, LLC, 2001.
Evans, B., Grimes, P. & Becker, W. (2012). What Led Eminent Economists to Become Economists? The Journal of Economic Education, 43(1), 83-98. https://doi.org/10.1080/00220485.2012.636713
Friedman, B. (2010). Reconstructing Economics in Light of the 2007-? The Journal of Economic Education, 41(4), 391-97. https://doi.org/10.1080/00220485.2010.510397
Guba, E.G. (1990). The Paradigm Dialog, SAGE Publishing, London 1990.
Krueger, Anne O. (1991). Report of the Commission on Graduate Education in Economics, Journal of Economic Literature, 29(3), 1035-53.
Madsen, Mogens Ove & Finn Olesen, 2019. Teaching macroeconomics: how to benefit from problem-based learning, fra bogen Progressive Post-Keynesian Economics - Dealing with Reality, Jesper Jespersen & Finn Olesen (eds.), 155-66, Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781788119887.00019
Mankiw, G. (2019). Six guidelines for teaching intermediate macroeconomics. The Journal of Economic Education, 50(3), 258-60. https://doi.org/10.1080/00220485.2019.1618768
Negru, I. & Negru, A. (2017). Modes of pluralism: critical commentary on roundtable dialogue on pluralism. International Journal of Pluralism and Economics Education, 8(2), 193-209. https://doi.org/10.1504/IJPEE.2017.085590
Olesen, F. & Madsen, M. O. (2017). Problem-based learing: a non-mainstream way to teach economics. International Journal of Pluralism and Economics Education, 8(3), 300-11. https://doi.org/10.1504/IJPEE.2017.088771
Pettinger, Tejvan (2019). Microeconomics Models and Theories, 7 November 2019,https://www.economicshelp.org/blog/499/economics/microeconomics-models-and-theories/
Phelps, E.S. (2003). Seven Schools of Macroeconomic Thought, Oxford University Press, Oxford.
Pors, Justine Grønbæk og Emil Husted (2021). Når problemer kalder på samtænkning - indledende tanker om eklekticisme som samfundsfaglig analysestrategi fra bogen Eklektiske analysestrategier, Justine Grønbæk Pors og Emil Husted (red.), Nyt fra samfundsvidenskaberne, København, 13-38.
Romer, P. (2016). The Trouble With Macroeconomics, 14th September 2016, https://paulromer.net/wp-content/uploads/2016/09/WP-Trouble.pdf.
Solow, R. (2010). Building a science of economics for the real world. Prepared Statement for the House Committee on Science and Technology Subcommittee on Investigations and Oversight.
Shiller, R. (2010). How Should the Financial Crisis Change How We Teach Economics? The Journal of Economic Education, 41(4), 403-09. https://doi.org/10.1080/00220485.2010.510409
Stiglitz, J. (2018). Where modern macroeconomics went wrong. Oxford Review of Economic Policy, 34(1-2), 70-106.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.