DUT guide: Digitale læringsrum
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v19i36.140340Resumé
Abstract
Denne guide har til formål at inspirere til et varieret brug af digitale teknologier i undervisningen samt hos det enkelte individ for at åbne nye muligheder for læring i undervisningen. Der skelnes i denne guide mellem fire forskellige digitale læringsrum, der hver især illustreres med en model for at skabe overblik over de digitale teknologiers potentialer og begrænsninger i relation til undervisningen og den enkelte læringsaktivitet. I guiden præsenteres seks tips til at skabe overblik over og arbejde med de digitale læringsrum. Disse tips rammesætter, hvordan de studerendes handlemuligheder kan udvides i forbindelse med forskellige læringsaktiviteter.
Referencer
Bereiter, C., & Scardamalia, M. (2003). Learning to work creatively with knowledge. Powerful learning environments: Unravelling basic components and dimensions, 55-68.
Boie, M. A. K., Dalsgaard, C., & Caviglia, F. (2020). Det digitale instinkt: Gymnasieelevers digitale praksis. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 13(23), 19. https://doi.org/10.7146/lom.v13i23.121737
Bruselius-Jensen, M. (2021). Et kontinuum over børn og unges deltagelsesformer. Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse, 5(2), 13-13. https://doi.org/10.7146/fppu.v5i2.129127
Caviglia, F., Dalsgaard, C., Davidsen, J., & Ryberg, T. (2018). Studerendes digitale læringsmiljøer: læringsplatform eller medieøkologi? Læring og Medier, 11(18), 1-29. https://doi.org/10.7146/lom.v10i18.96928
Caviglia, F., & Dalsgaard, C. (2020). Introduktion til digitale kompetenceområder. Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet.
CDUL. (2023). Catalogue of inspirations for usage of generative AI as educator at Aalborg University. Aalborg University. https://www.iaspbl.aau.dk/staff-development/generative-ai-and-learning/catalogue-of-inspirations-for-usage-of-generative-ai-as-educator-at-aalborg-university
Dalsgaard, C. & Ryberg, T. (2022). Digitale læringsrum. Samfundslitteratur.
Davidsen, J., & Ryberg, T. (2016). Samhørighed, interaktion og vidensdeling blandt studerende-Erfaringer fra et ikt-pædagogisk udviklingsprojekt. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 21, 57-71. https://doi.org/10.7146/dut.v11i21.23219
Godsk, M., Kristiansen, B. & Møller, K. L. (2021). Digital læringsteknologis potentiale for studerendes engagement. Pædagogisk Indblik, vol. 12, juni 2021.
Hachmann, R., Kjærgaard, T., & Rasmussen, H. F. (2023). Emerging Rhizomatic Networks and New Ways of Connectivity. In N. B. Dohn, J. Jaldemark, L.-M. Öberg, M. Håkansson Lindqvist, T. Ryberg, & M. de Laat (Eds.), Sociological Sustainable Networked Learning: Individual and Design Perspectives (pp. 225-239). Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-42718-3_13
Hansen, J. J., & Nørgård, R. T. (2022). Hvad er Digital pædagogik? Konturer af et nyt praksis-og forskningsfelt. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(32), 107-128.
https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129582
Ross, J. & Collier, A. (2016). Complexity, Mess, and Not-Yetness. I G. Veletsianos (red.), Digital Learning: Foundations and Applications Emergence and Innovation in Digital Learning, 17-34.
www.aupress.ca/app/uploads/120258_99Z_Veletsianos_2016-Emergence_and_Innovation_in_Digital_Learning.pdf
Ryberg, T., & Christiansen, E. (2008). Community and social network sites as technology enhanced learning environments. Technology, Pedagogy and Education, 17(3), 207-219. https://doi.org/10.1080/14759390802383801
Salomon, G., Perkins, D. N., & Globerson, T. (1991). Partners in Cognition: Extending Human Intelligence with Intelligent Technologies. Educational Researcher, 20(3), 2-9. https://doi.org/10.3102/0013189X020003002
Wu, T., Terry, M., & Cai, C. J. (2022, April). Ai chains: Transparent and controllable human-ai interaction by chaining large language model prompts. In Proceedings of the 2022 CHI conference on human factors in computing systems, 1-22. https://doi.org/10.1145/3491102.3517582
Aaen, J., & Dalsgaard, C. (2016). Student Facebook groups as a third space: between social life and schoolwork. Learning, media and technology, 41(1), 160-186. https://doi.org/10.1080/17439884.2015.1111241
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.