Computational Thinking - et TC på CT
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.131945Resumé
Herunder anmeldes: Bonderup Dohn, N., Mitchell, R. & Chongtay, R. (2021). Computational thinking: teoretiske, empiriske og didaktiske perspektiver. København: Samfundslitteratur.
Der er før kommet udgivelser på dansk om computational thinking (CT), men nu er den første antologi udkommet. Desværre findes der ikke nogen god dansk oversættelse af betegnelsen CT, men ordret vil det sige at tænke via beregning. Beregning følger en model, og hvert trin i beregningen kan (men behøver ikke) være baseret på aritmetik. Og det handler om algoritmer. Ligesom at følge en madopskrift. Men madlavnings-eksempletl rammer desværre ikke helt plet. CT må i sin essens involvere computerteknologi.
Et andet eksempel kunne derfor være at lære at programmere. Men CT går bredere og dybere end det. Computational thinking handler om at lære at løse (computationelle) problemer. Ifølge antologiens definition går CT på ”de kognitive processer, som er involveret i udviklingen af itartefakter og programmer til at leve i verden i dag” (s. 14). Det involverer ”algoritmisk tænkning, datamodellering, computervisualisering og programmering” (s. 14). Antologien kommer især med argumenter og eksempler på algoritmisk tænkning, mindre på programmering, og ikke på datamodellering og computervisualisering. Og definitionen, mener jeg, risikerer at vi mister af syne, at CT er et epistemologisk projekt, der gerne skulle hjælpe eleven (subjektet) til at erkende verden, ikke udvikle it-programmer, men netop leve i verden.
Det er ikke nogen nem bog at læse. Bogens målgruppe er ikke travle læsere, men "[F]forskere, undervisere og studerende i fag, der omhandler computational thinking, teknologiforståelse, informatik og digitale kompetencer på universiteter, professionshøjskoler samt efter- og videreuddannelser”
Referencer
Denning, P.J., & Tedre, M. (2019). Computational thinking. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/11740.001.0001
Musaeus, L.H., & Musaeus, P. (2021). Computing and Gestures in High School Biology Education. I: Proceedings of the 26th ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education V. 1 (S. 533-539). https://doi.org/10.1145/3430665.3456307
Musaeus, L.H., Tatar, D. & Musaeus, P. (accepteret). Learning Computing and Biology from Computational Modeling: An Intervention Study in High School. Journal of Biological Education.
Musaeus, P., Tatar, D. & Rosen, M. (2017). Medical Computational Thinking: Computer Scientific Reasoning in the Medical Curriculum. In Emerging Research, Practice, and Policy on Computational Thinking (S. 85-98). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-52691-1_6
Tatar, D., Harrison, S., Stewart, M., Frisina, C. & Musaeus, P. (2017). Proto-computational thinking: The uncomfortable underpinnings. In Emerging research, practice, and policy on computational thinking (S. 63-81). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-52691-1_5
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.