Situationsbaseret projektvejledning

Forfattere

  • Anette Kolmos Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet.
  • Jette E. Holgaard Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet.

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v2i3.5648

Resumé

Projektvejledning vil altid være afhængig af den konkrete situation og skal derfor tilpasses de institutionelle rammer, de faglige mål, de studerende og projektprocessen. I denne artikel udfoldes forståelsen af vejledning ud fra begrebet situationsbaseret vejledning. Det handler om at kunne aflæse de studerendes samarbejdsmønstre og behov i de forskellige faser af projektarbejdet og vælge de bedst mulige undervisningsstrategier til at skabe en progression hen imod de opstillede læringsmål. Projektvejlederen skal kunne være i stand til at veksle imellem
forskellige strategier, roller og funktioner afhængig af behovet. En del af udfordringen kan imødegås ved planlægningen og refleksion over samarbejdet med gruppen, men en del ligger også i at være opmærksom og spørge ind til de studerendes behov i selve vejledningssituationen. Heri ligger kunsten at kunne praktisere situationsbaseret projektvejledning.

Downloads

Publiceret

2007-04-01

Citation/Eksport

Kolmos, A., & Holgaard, J. E. (2007). Situationsbaseret projektvejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 2(3), 54–62. https://doi.org/10.7146/dut.v2i3.5648

Nummer

Sektion

Videnskabelig artikel