Gruppebaseret eller individuel projekteksamen – fordele og ulemper

Forfattere

  • Anette Kolmos Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet
  • Jette Egelund Holgaard Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v4i7.5595

Resumé

I forbindelse med ministeriernes afskaffelse af gruppeeksamen (LBEK 280 of 21/03/2006), blev der etableret en større komparativ undersøgelse på Aalborg Universitet (AAU) af den gruppebaserede eksamensform med individuel bedømmelse og den individuelle eksamensform. I denne artikel præsenteres resultater for spørgeskemaundersøgelse blandt studerende, vejledere og censorer, hvad angår styrkerne og svaghederne ved de to eksamensformer. Resultaterne viser, at den individuelle eksamensform ikke rummer den samme mulighed for at teste en række centrale projektkompetencer, og den respons, de studerende får til deres projekt ved denne eksamensform, vurderes som mindre tilfredsstillende. Derfor er de didaktiske argumenter for den individuelle eksamensform svære at finde. Hertil kommer, at majoriteten blandt de mere end 1000 studerende, eksaminatorer og censorer, der besvarede undersøgelsen, ville foretrække en gruppebaseret projekteksamen.

Downloads

Publiceret

2009-05-01

Citation/Eksport

Kolmos, A., & Holgaard, J. E. (2009). Gruppebaseret eller individuel projekteksamen – fordele og ulemper. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 4(7), 33–43. https://doi.org/10.7146/dut.v4i7.5595